BROEM stopt: rijtesten te kostbaar en achterhaald | Jongepier Verkeersopleidingen

BROEM stopt: rijtesten te kostbaar en achterhaald

november 29, 2016 Jongepier 0

Veilig Verkeer Nederland (VVN), ANWB en BOVAG stoppen met het organiseren van BROEM-cursussen. De rijvaardigheidstraining voor ouderen is volgens de organisaties te kostbaar omdat vanuit gemeenten steeds minder subsidie wordt verstrekt. Bovendien zou de cursus niet meer van deze tijd zijn. De organisaties gaan ieder verder met hun eigen trainingen. 

broem-ritbegeleiding

De BROEM-training (Breed Overleg Ouderen en Mobiliteit) is in 1992 opgezet op initiatief van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. De cursus was bedoeld om verkeersdeelnemers van ongeveer 60 jaar en ouder zo lang mogelijk mobiel te houden. In een dagdeel konden zij testen afleggen voor theorie en praktijk. Daarnaast werd op hun gehoor en zicht getest. Jaarlijks deden zo’n 10.000 mensen aan de cursus mee.

‘Hangen en wurgen’

Het houden van een BROEM-dag was een kostbare aangelegenheid. Er waren rijinstructeurs aanwezig om de dertig deelnemers te begeleiden. Daarnaast moest er ook een opticien en audicien aanwezig zijn, en natuurlijk moest er betaald worden voor de locatie. Deelnemers moesten zo’n vijftien tot twintig euro betalen om deel te nemen aan de cursus. Of er in een gemeente wel of geen BROEM-dag gehouden werd, was afhankelijk van de gemeentelijke subsidie.

“Elke gemeente heeft een educatiepotje waaruit BROEM werd betaald. Tot 2008 ging dat nog redelijk goed”, zegt Maarten Ligt van de ANWB. “Daarna is de subsidie in veel gemeenten teruggedraaid, gemeentes keken strenger naar waar ze dat geld aan uit wilden geven. We kwamen er financieel niet meer uit. Het was hangen en wurgen om het nog levensvatbaar te houden.”

Alternatieven

Naast het feit dat BROEM een duur evenement was, was het ook achterhaald, vindt VVN. “Inmiddels zijn er veel andere initiatieven die beter aansluiten op de ouderen van deze tijd”, zegt woordvoerder Cindy Esseling van VVN. “BROEM is niet meer van deze tijd. De ouderen van nu zijn online, ze kunnen een hun kennis ook via internet bijspijkeren. Dat is aantrekkelijk voor mensen die liever niet een dagdeel kwijt willen zijn op locatie.”

Veilig Verkeer Nederland lanceerde vorig jaar april de Opfriscursus. Hierbij kunnen weggebruikers een online test afleggen voor de categorieën auto, fiets en scootmobiel. Die test is in anderhalf jaar tijd zo’n 400.000 keer afgelegd. Daarnaast geeft de verkeersveiligheidsorganisatie in het hele land opfriscursussen over verkeersregels. Deze duren twee of drie dagdelen van twee uur. Een WRM-gekwalificeerde rijinstructeur geeft uitleg over de theorie. Na de eerste bijeenkomst ontvangen de deelnemers een theorieboek om door te nemen voor de tweede bijeenkomst.

Ook kunnen oudere verkeersdeelnemers via een rijschool een praktijktest afleggen. “In plaats van alle instructeurs naar één locatie te sturen, zoals bij BROEM gebeurde, kunnen ouderen kiezen voor een rijschool in hun eigen buurt. Ook dat scheelt in kosten van organisatie”, zegt Esseling van VVN.

ANWB

De ANWB- en BOVAG-rijscholen bieden, net als overigens veel andere rijscholen, ook een dergelijke opfriscursus aan. “Met de BROEM-cursus bereikten we slechts een klein deel van de doelgroep”, zegt Maarten Ligt. “We willen een breder publiek aantrekken. Wij doen dat met name via onze Kampioen, waarin vaak een verkeersquiz in staat. Binnenkort komen we weer met een nieuwe verkeerstest.”

BROEM stopt: rijtesten te kostbaar en achterhaald