Invoer nieuwe verkeersborden nog steeds op 1 januari!

Deel via

De invoering van de veertien nieuwe verkeersborden staat nog steeds gepland voor 1 januari 2017. “Dat is nog steeds het streven”, laat een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu desgevraagd weten. De introductie van de nieuwe borden is al vier keer uitgesteld. Ook de nieuwe regelgeving rond de ‘speed pedelec’ en de invoering van de kentekenplicht voor landbouwvoertuigen staat volgens het ministerie nog steeds op de planning voor 1 januari 2017.

De oorspronkelijke datum voor de invoering van de veertien verkeersborden was 1 januari 2015. Tot nu toe is dit elke keer met een halfjaar uitgesteld, tot 1 januari 2017. De reden voor het laatste uitstel was een in de Tweede Kamer aangenomen motie voor het afschaffen van milieuzones in gemeenten. Milieuzones waren onderdeel van de wetswijziging waarin ook de verkeersborden stonden.

 

Een nieuw pakket met daarin de veertien verkeersborden moest worden aangeboden aan de Ministerraad. Een woordvoerder liet in januari weten dat 1 juli 2016 ‘heel waarschijnlijk’ de nieuwe datum werd: “Het zijn niet echt nieuwe borden. Nu zijn het nog slechts een paar juridische stappen die moeten worden gezet om ze te formaliseren.” Die datum is dus ook niet gehaald.

De veertien nieuwe blauwe verkeersborden, allemaal gebodsborden, moeten voor meer duidelijkheid zorgen in sommige verkeerssituaties. Sommige gemeenten hebben de nieuwe verkeersborden al geplaatst, zoals Den Haag (foto), waar een van de nieuwe borden op een steenworp afstand staat van de Tweede Kamer. De nieuwe borden zijn nog niet rechtsgeldig.

Speed pedelec

Ook de veranderende regelgeving rond de speed pedelec, een snelle versie van de e-bike, loopt ‘conform planning’, aldus de woordvoerder. Vanaf 1 januari 2017 valt de speed pedelec onder de bromfietsen en moet de fiets dus een bromfietskenteken hebben. Binnen en buiten de bebouwde kom mag dan 45 kilometer per uur worden gereden op de rijbaan. Ook moet de fietser altijd een goedgekeurde helm dragen.

Op dit moment geldt voor de speed pedelec nog de wetgeving van de snorfiets. Hiermee mogen de fietsers maximaal 25 kilometer per uur rijden en zijn ze niet verplicht een helm te dragen. Ze moeten minimaal zestien jaar oud zijn en in het bezit zijn van een bromfietsrijbewijs (AM) (of motor- of autorijbewijs). Daarnaast moet de fiets een blauwe kentekenplaat hebben en moet de fietser WA-verzekerd zijn.

Kentekenplicht landbouwvoertuigen

Op 1 januari 2017 moet ook de kentekenplicht voor (land)bouwvoertuigen worden doorgevoerd. De invoering van het kenteken moet bijdragen aan de verkeersveiligheid. Ook moet op deze manier de politie makkelijker in kunnen grijpen bij overtredingen. Nederland is het laatste land binnen de EU dat deze kentekenplicht invoert.

Cumela, de brancheorganisatie in groen, grond en infra, meldde onlangs nog dat de plicht waarschijnlijk niet eerder wordt ingevoerd dan april 2017, gezien de hele procedure die nog moet plaatsvinden voor deze wijziging.

Rijinstructeur worden?

Wil jij weten hoe? Jongepier geeft je alle geheimen!