Rijschoolbranche leidt 100.000 jongeren op voor 2toDrive

Deel via

Sinds de start van de pilot in november 2011, hebben 100.000 jongeren via 2toDrive vervroegd hun rijbewijs gehaald. Afgelopen maandag ging de honderdduizendste 2toDriver met goed nieuws naar huis. Het examen werd gereden vanuit examencentrum Schelluinen, waar de zeventienjarige met een bos bloemen werd verrast.

Het gemiddelde slagingspercentage bij de 2toDrive-leerlingen ligt nog steeds boven dat van reguliere examenkandidaten. Voor de 17-jarigen ging het vorig jaar om een percentage van 56,3 procent. Dat is maar liefst 8,1 procentpunten hoger dan bij kandidaten van 18 jaar en ouder die een praktijkexamen voor de B-categorie afleggen. Dat laat Stichting TeamAlert weten, die de communicatie rond de zesjarige proef verzorgt.

2toDrive

Sinds 1 november 2011 kunnen jongeren vanaf hun zeventiende verjaardag het praktijkexamen voor hun rijbewijs B afleggen. Met hun rijbewijs rijden ze tot hun achttiende onder begeleiding van een zelfgekozen coach om zo meer ervaring op te doen. Dit om het aantal verkeersongevallen onder jonge automobilisten terug te dringen. In Duitsland heeft het rijden onder begeleiding van een coach ervoor gezorgd dat jongeren tussen de 17 en 36 procent minder ongevallen veroorzaken en 15 tot 26 procent minder overtredingen begaan, zo stelt de verkeersveiligheidsorganisatie.

Het aantal kandidaten dat in Nederland via 2toDrive het rijbewijs haalt, blijft groeien. In de eerste twee jaren van het experiment werden in totaal ruim 45.000 2toDrivers door de rijschoolbranche afgeleverd. Vorig jaar konden daar 35.000 geslaagde 17-jarigen bij opgeteld worden. En sinds november zijn er nog eens 20.000 geslaagden bij gekomen, zo blijkt uit de meest actuele cijfers.

 

Onderzoek

Meer dan de helft van de 2toDrivers heeft minimaal 1.000 kilometer rijervaring opgedaan op het moment dat hij volledig zelfstandig de weg op mag. Vijftien procent van de 2toDrivers geeft aan wel eens zonder begeleider te hebben gereden. En het rijden met een coach lijkt niet tot gevaarlijke situaties te leiden: er wordt slechts materiële schade gereden. Dat zijn enkele conclusies uit het eerste deel van de evaluatie van het 2toDrive-project die Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) uitvoert. Het aantal 2toDrivers dat aangeeft tijdens het oefenen een bekeuring te hebben gehad, is volgens de SWOV met één procent ‘klein’ te noemen.

“De eerste twee stappen van de evaluatie tonen aan dat de begeleid rijden-fase in Nederland serieus wordt genomen”, zo concludeerde de SWOV. “Er wordt daadwerkelijk geoefend en de meeste 2toDrivers doen dit ook regelmatig en in verschillende situaties en omstandigheden. Daarmee is in principe het doel van begeleid rijden bereikt: in relatief veilige omstandigheden ervaring opdoen voordat een jonge automobilist alleen de weg op gaat”, zo viel in de evaluatie te lezen.

Verkeersveiligheid

De SWOV voert de evaluatiestudie uit om na te gaan wat het verkeersveiligheidseffect is van begeleid rijden. Het totale onderzoek moet een effectenschatting op ongevallen en overtredingen opleveren, die naar verwachting in 2016 gerapporteerd wordt. Nadat de totale evaluatie van het project is afgerond, wordt besloten of de huidige proef in Nederland bij wet wordt ingevoerd.

Bron: Verkeerspro.

Rijinstructeur worden?

Wil jij weten hoe? Jongepier geeft je alle geheimen!