Vraag naar rijinstructeurs nog nooit zo groot geweest!

Deel via

Er is steeds meer werk voor minder mensen!

Het probleem om vacatures in te vullen laat zich steeds nadrukkelijker te gelden. De tijd dat instructeurs zich vanzelf aanmelden is geweest; iedereen die mensen zoekt, moet aan de bak. En dan te bedenken dat het probleem eerder groter dan kleiner wordt de komende jaren. Nu zit de pijn niet alleen meer bij A, C en D, maar ook in de B-opleidingen. Rijscholen hebben het nog niet helemaal door, maar dit is waarschijnlijk de grootste uitdaging waar de branche de komende jaren voor staat.

Minder instructeurs

Het opvallende zit hem in het feit dat steeds minder instructeurs op weg naar het examen hebben opgeleid. In 2015 stond bij IBKI het tot nu toe all-time high record van 15.287 WRM-bevoegde instructeurs ingeschreven, waarna het is gedaald. Dus: er is steeds meer werk voor minder mensen. En naar het zich laat aanzien is er een grote kans dat dit probleem de komende jaren doorzet. Zowel dit jaar als volgend jaar en ook in 2019 groeit het aantal 17- en 18-jarigen waarvan ongetwijfeld het leeuwendeel het rijbewijs wil halen.

Daarnaast is er een tekort aan vrachtwagen- en buschauffeurs. Een stijging van 20% in de motorverkopen en het nieuwe tractor rijbewijs.

Druk op de ketel

Er staat dus grote druk op de ketel en dat is te merken, want het wemelt momenteel vacatures. Klein en groot, oud en nieuw, rijp en groen: het lijkt wel of elke rijschool die instructeurs in dienst heeft (naar schatting 15 procent van de ongeveer achtduizend rijscholen, de rest is zzp’er) instructeurs zoekt.

Uitstroom en instroom

Er zijn twee problemen die de branche parten spelen; de uitstroom aan de bovenkant van rijinstructeurs die met pensioen gaan of die een andere reden hebben om ermee te nokken (volgens kenners is de gemiddelde tijd dat iemand rijinstructeur is tien jaar) en de gebrekkige instroom aan de onderkant. Wat betreft de uitstroom: een kleine kwart van alle instructeurs is ouder dan 50-55 jaar en zal dus over ongeveer tien, twaalf jaar (even afhankelijk van de ontwikkeling van de pensioengerechtigde leeftijd) afscheid nemen.

En wat betreft de instroom: een normale instroom is rond de achthonderd personen per jaar die worden opgeleid tot rijinstructeur en de laatste twee jaar ligt dat aantal tussen de drie- en vierhonderd.

 CBR zoekt 60 examinatoren voor 2018

Een bijkomstig probleem is dat het CBR trekt aan goede mensen. Je ziet nu dat bij CCV de reserveringstermijnen oplopen en het CBR heeft als antwoord daarop dat nieuwe examinatoren worden aangesteld. Dat betekent dat goede C, D en E instructeurs massaal die overstap gaan maken, dan wordt het probleem van het CBR het probleem van de rijschoolbranche.

Rijinstructeur worden?

Wil jij weten hoe? Jongepier geeft je alle geheimen!