Vrachtauto’s mogen weer vaker gaan inhalen op de snelweg

Deel via

Vrachtauto’s mogen weer gaan inhalen op snelwegen met twee rijbanen waar de vluchtstrook ook als spitsstrook wordt gebruikt. Dat heeft minister Schultz van Infrastructuur en Milieu bekendgemaakt in een brief aan de Kamer. Volgens de minister ligt het handhaven van dergelijke inhaalverboden niet in lijn met het uitgangspunt om deze alleen in te stellen wanneer het echt nodig is. Voor drie trajecten wordt een uitzondering gemaakt.

 

Het inhaalverbod voor vrachtauto’s (IVV) dient ter bevordering van de doorstroming en wordt alleen ingesteld op wegen met twee rijstroken bij grote intensiteit van het verkeer. Een inhaalverbod is dus nooit van toepassing op snelwegen met drie rijstroken in elke rijrichting. Het huidige IVV is door het ministerie geëvalueerd en wordt naar aanleiding daarvan nu eind 2015/begin 2016 gewijzigd.

 

Vaker inhalen

 

De wijziging houdt in dat het IVV niet meer geldt op snelwegen met twee rijbanen waar rechts een spitsstrook wordt geopend op de vluchtstrook op drukke momenten. Aanvankelijk was dit wel het geval omdat dit bij zou dragen aan een rustiger wegbeeld en daarmee aan de verkeersveiligheid. “Recent specifiek onderzoek naar de veiligheid en het gedrag van vrachtautochauffeurs wijst evenwel uit dat de veiligheidsrisico’s van het ontbreken van een IVV, behoudens bepaalde omstandigheden, klein zijn”, zo stelt Schultz.

 

Aan de hand daarvan concludeert zij dat handhaving hiervan niet gewenst is, omdat dit niet in lijn is met het uitgangspunt om alleen een IVV in te stellen wanneer dit echt noodzakelijk is. Vanuit dit standpunt blijven op 3 van de 22 trajecten waar het IVV nu niet meer gaat gelden deze regels juist wel gehandhaafd.

 

Het gaat om de trajecten A9 Badhoevedorp – Raasdorp en A2 Urmond – Vonderen in beide richtingen. hier zijn de vluchtstroken dermate smal dat er ‘plotselinge zijdelingse manoeuvres kunnen optreden’.

 

Verbeteren verkeersveiligheid

 

De nieuwe aanpak van het IVV heeft het ministerie afgestemd met brancheorganisaties EVO en TLN, met de politie en met de ANWB. De minister stelt dat het opheffen van het IVV colonnevorming van vrachtauto’s kan voorkomen, waardoor mogelijk positieve effecten op de verkeersveiligheid worden behaald.

 

“Om te borgen dat de effecten daadwerkelijk in lijn zijn met de uitkomsten van het uitgevoerde onderzoek wordt de nieuwe situatie geanalyseerd zodat bij eventuele ongewenste veiligheidseffecten snel kan worden opgetreden”, zo eindigt Schultz.

Rijinstructeur worden?

Wil jij weten hoe? Jongepier geeft je alle geheimen!