‘Rijschoolhouders laten kansen liggen bij 2toDrive’ | Jongepier Verkeersopleidingen

‘Rijschoolhouders laten kansen liggen bij 2toDrive’

november 4, 2016 Jongepier 0

Rijschoolhouders kunnen veel meer uit het project 2toDrive halen. Zo kunnen ze de begeleiders van 2toDrivers opfriscursussen aanbieden, zodat ze een goede basis hebben om de jongeren te coachen. Dat stelt BOVAG-woordvoerder Tom Huyskens. Deze week is het vijf jaar geleden dat 2toDrive is ingevoerd. De brancheverenigingen blikken terug op de afgelopen vijf jaar en maken nog enkele kanttekeningen bij het initiatief. 

2toDrive-Facebookapp-480x442

De populariteit van 2toDrive is dit jaar weer verder gestegen. Vorig jaar legden maandelijks zo’n 6.000 17-jarigen een autopraktijkexamen af. Dit jaar steeg dat aantal naar gemiddeld zo’n 7.000 per maand. Sinds de start in 2011 tot en met september dit jaar heeft het CBR 303.883 2toDrive-examens afgenomen. Het aantal geslaagden sinds de introductie bedraagt ruim 170.000. Het slagingspercentage bij 2toDrive ligt op 56 procent. Dat is 6 procent hoger dan het gemiddelde slagingspercentage voor het autoexamen.

Verwachtingen overtroffen

Tom Huyskens van BOVAG noemt 2toDrive een ‘topinitiatief’. “Uit de cijfers blijkt hoeveel behoefte er is. Het heeft al onze verwachtingen overtroffen.” Wel wil hij de onderzoeken afwachten naar de verkeersveiligheid onder 2toDrive-rijders. “In Duitsland heeft dit initiatief al aangetoond dat er minder ongevallen en minder overtredingen zijn onder jonge bestuurders. Het is vooral ook goed dat jongeren tot hun achttiende rijden onder begeleiding.”

Wel vindt hij dat er nog zaken onderbelicht blijven. De BOVAG pleit, net als veel andere organisaties en de andere brancheverenigingen, voor een permanente verkeerseducatie: “Jongeren beginnen met een fietsexamen en vanaf hun 15e met de theorie voor het bromfietsexamen. Met uitzondering van de overige categorieën ben je na je achttiende gewoon klaar met leren. Wij vinden het heel raar dat er geen tussentijdse educatie is.” Diverse organisaties hebben hier al aandacht voor gevraagd in Den Haag. “Er zijn zo veel verkeersregels die veranderen. Wie twintig jaar geleden zijn rijbewijs heeft gehaald, is hier nauwelijks meer van op de hoogte. In een ideale wereld zou iedereen zich periodiek moeten laten bijscholen.”

Kansen voor rijschoolbranche

Bij 2toDrive zijn er ook volop kansen die rijschoolhouders nu nog laten liggen, ziet Huyskens. “Rijschoolhouders zouden ook bijscholing kunnen bieden aan de begeleiders van 2ToDrive-bestuurders, bijvoorbeeld in de vorm van opfriscursussen. Wanneer je begeleider bent, wil dat niet zeggen dat je ook een goede coach bent. Rijscholen zouden daarop moeten inspelen. Ik zie het een enkeling doen, maar zeker nog niet op grote schaal.”

Ook Ruud Rutten, voorzitter van Federatie Autorijschool Management (FAM), is enthousiast over 2toDrive. Hij is ook kritisch: “2toDrive is een heel goed verhaal als de begeleiders ook echt meegaan met de jongeren en hen coachen”, zegt Rutten. “Als ze dit verwaarlozen en het niet serieus nemen, is het juist een hele slechte zaak. Wanneer iemand op zijn zeventiende slaagt, maar vervolgens tot zijn achttiende nauwelijks meer in de auto stapt, bereik je juist het tegenovergestelde van verkeersveiligheid.”

Mening instructeurs verandert

“We waren al vanaf het begin positief over dit project, hoewel er ook best wat mensen waren die hier negatief in stonden”, zegt Peter van Neck, voorzitter van Vereniging Rijschool Belang (VRB). “Na een jaar of twee veranderde dat. Achteraf gezien zijn de instructeurs heel positief. Het is namelijk ook heel leuk om met deze jongeren te werken, ze zijn heel gemotiveerd.” Kritiek was er niet alleen vanuit de branche, maar ook vanuit de ouders, merkt Van Neck. “Ik sprak laatst nog een vader, wiens zoon onlangs is geslaagd met 2toDrive. Hij was in het begin helemaal niet enthousiast en durfde niet naast zijn zoon te zitten. Maar hij stond er versteld van hoe netjes zijn zoon eigenlijk autorijdt.”

Van Neck noemt het wel ‘krom’ dat de begeleiders van 2toDrive-bestuurders vijf jaar rijervaring nodig hebben en 27 jaar oud moeten zijn, terwijl je op je 18e al rijinstructeur kunt worden. Dit soort eisen zouden ook doorgevoerd moeten worden binnen de branche, stelt hij. “Vaak zie je dat zonen of dochters van rijschoolhouders zo vroeg mogelijk hun WRM-papieren binnenhalen, zodat ze mee kunnen draaien in het familiebedrijf. Ik ben van mening dat een rijinstructeur eerst een aantal jaar rijervaring moet opbouwen voordat hij of zij les mag geven.”

Effecten van 2toDrive

Bij 2toDrive kunnen jongeren al rijlessen nemen wanneer ze 16,5 jaar oud zijn. Vanaf hun zeventiende verjaardag kunnen ze een praktijkexamen afleggen. Tot hun achttiende kunnen ze samen met een begeleider autorijden. Die begeleiders moeten wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moeten ze minimaal 27 jaar oud zijn en minstens vijf jaar in het bezit zijn van een rijbewijs.

2toDrive begon in 2011 als proef, vanaf 1 november 2017 gaat het definitief in. Uit onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) bleek dat het ongevallenrisico bij 2toDrivers 26 procent lager ligt dan bij bestuurders die niet hebben deelgenomen aan het project. Overigens geeft SWOV wel aan dat het niet zeker is of dit effect ook optreedt bij jongeren die de vragenlijst van SWOV niet hebben ingevuld.

Het CBR heeft geen onderzoek naar gedaan naar de positieve effecten, maar heeft wel een vermoeden: “We denken dat deze jongeren hun rijopleiding heel serieus nemen en zeer gemotiveerd zijn. Daarbij worden ze ondersteund door hun ouders, die meestal hun coach zijn in de auto tot ze als 18-jarige zelfstandig verder mogen. Dan hebben ze al veel veilige kilometers ervaring opgedaan.”

‘Rijschoolhouders laten kansen liggen bij 2toDrive’