Jarenlang namen bedrijven nauwelijks nieuwe chauffeurs in dienst. En als er al nieuwe bijkwamen, waren het goedkope Oost-Europese chauffeurs. Maar dat is aan het veranderen: voor het eerst in jaren zijn er weer meer jongeren die de mbo-opleiding tot vrachtwagenchauffeur doen.
Volgens branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) zitten bedrijven op dit moment weer te springen om jonge Nederlandse truckers. Dat heeft meerdere redenen. Ten eerste is er meer werk voor transportbedrijven, omdat het beter gaat met de economie. Ten tweede heeft de vergrijzing flink toegeslagen op de vrachtwagens: veel chauffeurs zijn of gaan binnenkort met pensioen.
“Tot 2020 zijn er daardoor per jaar zo’n 2000 nieuwe beroepsgoederenchauffeurs nodig. Dus 10.000 in totaal”, zegt Renee Reijers van Transport en Logistiek Nederland. “Je hebt dus bijna gegarandeerd een baan te pakken.”
https://nos.nl/op3/artikel/2114015-bedrijven-zitten-te-springen-om-jonge-nederlandse-truckers.html
Terwijl transportbedrijven de afgelopen jaren juist voor goedkopere Oost-Europese truckers kozen, nemen ze de laatste tijd liever Nederlandse chauffeurs als Jurgen in dienst. “Er is meer behoefte aan chauffeurs die helder kunnen communiceren”, zegt Reijers. “Het vak van chauffeur wordt steeds technischer door alle ontwikkelingen.”
Steeds meer ritten zijn in Nederland of omringende landen, dus is het voor transportbedrijven logischer om Nederlanders aan te nemen. Daarnaast werken Oost-Europese chauffeurs volgens Reijers vaak maar tijdelijk bij een bedrijf. “Ze kunnen zo weer weg zijn. En gaat het ook in Oost-Europa goed met de transportsector, dus er valt dichter bij huis ook weer wat te verdienen.”
Bij Transport en Logistiek Nederland gaat de vlag uit vanwege de nieuwe cijfers, al zijn ze nog niet helemaal tevreden. Reijers: “Het liefst zouden we nog wat meer vrouwen als vrachtwagenchauffeur zien rondrijden.”