Wij moeten vooruit en niet terug naar de tijd van vóór 2009!
Simon Jongepier, lid Raad van Toezicht KRV namens Kamer B en voorzitter LBVI, en Robbert van Beersum, voorzitter Kamer B van de KRV
De rijschoolbranche staat voor grote uitdagingen. De recente plannen van het IBKI lijken in eerste instantie gericht op kwaliteitsverbetering, maar de voorgestelde maatregelen brengen ernstige nadelen met zich mee. Aspirant-rijinstructeurs en ervaren professionals worden onevenredig hard geraakt. In het gesprek over het concept IBKI-rapport De Rijinstructeur: Sleutel naar meer verkeersveiligheid, heeft de KRV helder uiteengezet welke oplossingsrichtingen de branche nodig heeft. Deze voorstellen werden, na aanvankelijk in goede aarde te zijn gevallen bij IBKI, toch terzijde werd geschoven. De Koepel Rijopleiding en Verkeerseducatie (KRV) roept de branche op om alert te zijn en samen te werken aan betere oplossingen.
Voor aspirant-rijinstructeurs: de stage vervangen
De verplichte stage van 50 klokuren, zoals opgenomen in de plannen van het IBKI, blijft een groot knelpunt. Deze stage is niet alleen fraudegevoelig, maar biedt ook weinig toegevoegde waarde aan de inhoudelijke kwaliteit van het vak.
Voor bestaande rijinstructeurs: Ondersteuning in plaats van obstakels
De duizenden ervaren rijinstructeurs in Nederland spelen een cruciale rol in de verkeersveiligheid. Helaas worden zij door de plannen van IBKI geconfronteerd met onnodige obstakels, zoals iedere 5 jaar een verplichte theorie-toets en de zware sancties rondom praktijkbegeleiding.
De verplichte theorie-toets
Het voorstel om een verplichte theorie-toets in te voeren voor bestaande rijinstructeurs voegt niets toe aan de kwaliteit van het rijonderwijs. Deze toets, die door de instructeurs wordt ervaren als examen, doet geen recht aan het kennisniveau en ervaring die instructeurs in de praktijk al dagelijks toepassen. Het creëert onnodige stress en onzekerheid en kan zelfs ervaren instructeurs uit de branche drijven.
Wij moeten vooruit en niet terug naar de tijd van vóór 2009. Velen kunnen het zich vast nog herinneren toen 1999 een applicatie toets Inhoudsdeskundigheid en Onderwijsdeskundigheid verplicht werd opgelegd. Deze voegden niets toe aan de ontwikkeling van ervaren rijinstructeurs. Dergelijke maatregelen waren destijds ineffectief en blijven dat nu. De focus moet liggen op het verbeteren van de dagelijkse praktijk, niet op het herintroduceren van achterhaalde concepten.
Praktijkbegeleiding als hulpmiddel, niet als straf
In de branche wordt dagelijks in praktijk gebracht het doel-middel aspect. De praktijkbegeleiding in de huidige plannen blijft gericht op sancties in plaats van ondersteuning.
Instructeurs riskeren hun bevoegdheid te verliezen na enkele pogingen met onvoldoende resultaat. Dit systeem creëert een angstcultuur en motiveert instructeurs niet om zich verder te ontwikkelen. Praktijkbegeleiding moet juist een hulpmiddel zijn om instructeurs te ondersteunen en te laten groeien, in plaats van hen te bestraffen.
Impact op de branche
De gecombineerde effecten van deze plannen zijn ingrijpend:
• Belemmering van nieuwe instroom: De verplichte stage maakt het voor aspiranten moeilijker en minder aantrekkelijk om instructeur te worden.
• Demotivatie van ervaren instructeurs: De verplichte theorie-toets en de sanctiegerichte praktijkbegeleiding drijven ervaren instructeurs de sector uit.
• Verslechtering van de kwaliteit: Door het verlies van ervaren professionals en een moeilijker traject voor aspiranten zal de algemene kwaliteit binnen de branche onder druk komen te staan.
Symposium KRV op 11 december
De KRV is vastbesloten om een positieve en constructieve weg vooruit te vinden. Tijdens het Symposium op 11 december in Huis het Bosch te Lexmond zullen wij onze visie en plannen presenteren om de rijschoolbranche een sterke, duurzame en toekomstgerichte basis te geven. Dit evenement is een kans voor de branche om samen te komen, ideeën uit te wisselen en een gezamenlijke koers uit te zetten.
Oproep aan de branche
De KRV roept alle rijinstructeurs, rijscholen en betrokkenen op om zich te verdiepen in de plannen van het IBKI en zich bewust te worden van de impact ervan. Samen kunnen we werken aan een toekomst waarin zowel aspirant- als ervaren instructeurs eerlijk en professioneel kunnen blijven bijdragen aan de verkeersveiligheid.
Rijinstructeurs die lid zijn van een bij de KRV aangesloten branchevereniging roepen wij nogmaals op: Meld je aan via de link die je ontvangen hebt en kom op 11 december naar het symposium van de KRV en sluit aan bij het gesprek. Samen bouwen we aan de toekomst van de rijschoolbranche.