Fietsstraten worden steeds populairder in Nederland. Ze zijn bedoeld om fietsers een veiligere plek op de weg te geven, terwijl auto’s ’te gast’ zijn. Maar hoe goed werken ze nou echt? Wat betekent dit voor verkeersveiligheid? De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft dit onderzocht, en wij leggen het simpel uit voor rijinstructeurs.
Wat is een fietsstraat?
Een fietsstraat is een weg waar de fiets voorrang heeft en auto’s zich moeten aanpassen. Dit betekent: rustig rijden en niet proberen fietsen in te halen als dat niet veilig kan. Je herkent een fietsstraat aan het rode wegdek en het blauwe bord met ‘Fietsstraat – Auto te gast’.
Hoe moet je als automobilist en rijinstructeur daarmee omgaan?
-
Snelheid aanpassen : De maximumsnelheid is meestal 30 km/u, maar in de praktijk moet je soms nog rustiger rijden.
-
Niet onnodig inhalen : Fietsers mogen in het midden van de weg rijden. Inhalen mag alleen als het echt veilig kan.
-
Geduldig zijn : Auto’s zijn hier ondergeschikt aan fietsers. Geen haast, geen toeteren.
Wat zegt het onderzoek van de SWOV?
De SWOV heeft onderzocht hoe veilig fietsstraten zijn en kwam tot een paar belangrijke problemen:
-
Minder ongelukken dan op gewone wegen met fietsstroken of -paden.
-
Toch nog geen risico’s, vooral door auto’s die te snel rijden of fietsers proberen in te halen op kleine wegen.
-
Niet alle fietsstraten zijn goed ingericht, waardoor automobilisten soms niet snappen hoe ze zich moeten gedragen.
Wat kun je als rijinstructeur doen?
-
Leer je leerlingen om fietsers de ruimte te geven en hun snelheid aan te passen.
-
Wijs erop dat fietsers het recht hebben om in het midden van de weg te rijden.
-
Bespreekt dat een fietsstraat niet betekent dat auto’s niet welkom zijn, maar dat ze zich wel moeten aanpassen.
Conclusie: Een goed idee, maar…
Fietsstraten kunnen de veiligheid verbeteren, maar alleen als iedereen zich aan de regels houdt. Voor rijinstructeurs is het dus belangrijk om leerlingen goed voor te bereiden op hoe ze zich in een fietsstraat moeten gedragen. Wil je hoe beter auto’s en fietsers samenwerken, hoe veiliger het wordt!
Wil je het volledige SWOV-rapport lezen? Klik hier: SWOV-rapport: Inrichting en veiligheid van fietsstraten .