Sinds april 2020 zijn de regels voor de WRM-praktijkbegeleiding aangepast. Toch merk ik dat veel rijinstructeurs nog steeds werken alsof het 2019 is. Ze denken dat ze per se een nieuw lesonderwerp moeten introduceren. Maar dat is een hardnekkig misverstand. Het draait niet om trucjes, het draait om jouw leerling en waar die op dat moment staat.
Helaas… wordt het nog steeds gezien als een kunstje
Voor veel instructeurs voelt de praktijkbegeleiding als een trucje. Een verplicht nummertje. Maar het is maar net hoe je ermee omgaat. Zie het als kans om te laten zien dat jij écht weet wat je doet. Dat je inspeelt op je leerling. Niet op het papiertje of wat je denkt dat ‘moet’.
Wat is er nu precies veranderd?
Je komt met een echte leerling. Je neemt de instructievorderingenkaart mee. De examinator kijkt niet alleen naar jou, maar ook naar het niveau van de leerling. Is de vorige les écht beheerst? Mooi, dan kun je door. Zo niet? Dan ga je gewoon terug.
Je hoeft dan niet per se een nieuw onderwerp te geven. Je hoeft niet te scoren op ‘spectaculair’. Je scoort juist door realistisch en leerlinggericht te werken.
Veelgemaakte misvattingen
-
“Ik moet een nieuw onderwerp doen.”
Nee. Doe wat past bij je leerling. Als dat betekent dat je teruggaat naar een eerder onderwerp, doe dat. Liever een goede les herhalen dan met veel moeite iets nieuws forceren. -
“De examinator wil spektakel.”
Nee. Die wil zien dat jij een les kunt geven die aansluit bij het niveau van je leerling. Meer niet. -
“Ik heb een lesplan nodig.”
Daarover gesproken…
Tips voor een succesvolle praktijkbegeleiding
-
Stop met dat bochtje achteruit of keren d.m.v. steken
Echt, die examinatoren worden daar gek van. Wat zou jij doen als je vijf dagen per week dezelfde les op- en terugschakelen moest kijken? Kies eens iets anders. Een bijzondere manoeuvre, kijkgedrag, een risicovolle verkeerssituatie. Iets dat laat zien dat jij nadenkt. Daar scoor je pas punten mee. -
Kijk naar het niveau van je leerling
Begin met een controlemoment. Waar stond je vorige keer? Beheerst je leerling dat nog steeds? Dan pas door naar een volgend onderwerp. Zo simpel is het. -
Gebruik de instructiekaart slim
Niet als verplicht nummer, maar als hulpmiddel. Het helpt je scherp te houden. Jij kent je leerling, dus gebruik die kennis. -
En over dat lesplan…
Ik krijg wekelijks de vraag: “Heb je een goed lesplan voor me?”
Stop daarmee. Je leest je lessen normaal toch ook niet voor van papier? Geef gewoon les. Een spiekbriefje is prima. Maar werk door het protocol heen zoals je dat normaal ook doet. Jouw lessen hebben al structuur. Laat dat zien. -
Blijf flexibel en menselijk
De praktijkbegeleiding is geen toneelstuk. Het is lesgeven, zoals je dat elke dag doet. Blijf bij jezelf en bij je leerling.
Wil jij écht goed voorbereid zijn?
Wil je serieus werk maken van je praktijkbegeleiding en er geen trucje van maken? Volg dan onze training WRM Praktijkvoorbereiding!
-
Dag 1 telt mee voor je WRM-bijscholing (theorie)
-
Dag 2 ga je de praktijk in, met échte begeleiding
Kijk, daar schiet je pas écht wat mee op. Praktisch, leerzaam en direct toepasbaar.
Meer weten of aanmelden? Check WRM praktijkvoorbreiding of bel even 085-4859600. We helpen je graag verder.