Drie toetsmatrijzen in nog geen drie maanden, waar blijft de transparantie van IBKI?
In de afgelopen twee maanden zijn er bij het WRM Fase 2b-examen (Lesuitvoering en beoordelen categorie B) van het IBKI maar liefst drie verschillende toetsmatrijzen gebruikt. Deze situatie roept grote vragen op binnen de rijinstructeursbranche. Wat betekent dit voor de betrouwbaarheid van het examen en de kans op een eerlijke beoordeling van kandidaten? En waarom ontbreekt transparantie naar opleiders?
Drie examens, drie verschillende uitkomsten
We kregen inzage in drie toetsmatrijzen die in slechts drie maanden werden toegepast. De resultaten waren opmerkelijk:
- Examen op 20 november 2024: Geslaagd met een 6.
- Examen op 16 januari 2025: Gezakt met een 5.
- Examen op 27 januari 2025: Geslaagd met een 7.
Hoewel de kandidaten vergelijkbare prestaties leverden, waren de toets criteria en de maximale scores per onderwerp telkens anders. Vooral bij cruciale onderdelen zoals “Ondersteuning aanleren rijtaken”, “Observeren en beoordelen” en “Kiezen van toets en toetsmoment” verschoof de weging aanzienlijk.
Is de gezakte kandidaat onterecht afgewezen?
Een analyse van de scores laat zien dat de tweede poging mogelijk zwaarder werd beoordeeld door een gewijzigde puntentoekenning. De kandidaat scoorde op onderdelen vergelijkbaar met de andere geslaagde kandidaten, maar zakte door een strengere weging. Dit werpt de vraag op: is dit een eerlijk examen of het slachtoffer van onduidelijke en plotselinge aanpassingen in de toetsmatrijs?
Moet het IBKI dit niet communiceren?
Hoewel het IBKI de bevoegdheid heeft om toetsmatrijzen te wijzigen, is het onbegrijpelijk dat deze ingrijpende veranderingen niet (tijdig) zijn gecommuniceerd naar opleiders. In een tijd waarin transparantie en digitale communicatie vanzelfsprekend zijn, mag men verwachten dat opleiders zoals Jongepier Opleidingen en hun cursisten vroegtijdig worden geïnformeerd over aanpassingen die direct invloed hebben op de slagingskansen.
Impact op kandidaten en opleiders
- Kandidaten lopen risico op onterechte onvoldoendes, met mogelijk vertraging in hun opleiding en extra kosten.
- Opleiders zoals Jongepier Opleidingen krijgen geen eerlijke kans om hun lesprogramma’s tijdig aan te passen.
- De geloofwaardigheid van het examentraject van het IBKI staat onder druk.
Onze oproep aan het IBKI
- Transparantie: Communiceer tijdig en duidelijk over wijzigingen in toetsmatrijzen.
- Consistentie: Zorg voor eenduidige en stabiele toets normen binnen een examenperiode.
- Verantwoordelijkheid: Erken de impact van plotselinge wijzigingen op kandidaten en opleiders.
Slotwoord
De LBVI en Jongepier Opleidingen staan voor een eerlijk en transparant examenproces. Wij roepen IBKI op om niet steeds de hakken in het zand te zetten en alle opmerkingen als negatieve kritiek te beschouwen. Laten we als opleidingsinstituten en IBKI optrekken om de kwaliteit en betrouwbaarheid van de WRM-examens te waarborgen. Communiceren is in dit hele proces de missing link gebleken.