Richtingaanwijzers en remlichten voor de speed-pedelec

Deel via

Onderzoek van de SWOV leert dat dé speed-pedelecrijder niet bestaat en dat zij of hij ook niet heel veel weet over de verkeersregels die van toepassing zijn. Een aanzienlijk deel van de afstand (23 procent) wordt bijvoorbeeld op het fietspad afgelegd, waar de rijbaan gekozen had moeten worden. Op de rijbaan wordt gemiddeld sneller (32 km/uur) gereden dan op het fietspad (29 km/uur). Deelnemers voelen zich ook regelmatig onveilig op de rijbaan. Vanwege de onduidelijkheden die er nog zijn rond deze ‘Formule 1 e-bike’ wil minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu richtingaanwijzers en remlichten verplichten. 

Sinds 1 januari 2017 is de nieuwe wetgeving voor de speedpedelec van kracht en is de speed-pedelec gekentekend als bromfiets – tot die tijd gold de speed-pedelec (tijdelijk) als snorfiets. Volgens deze nieuwe wetgeving is de speedpedelecrijder verplicht een helm te dragen en – wanneer er geen fiets-/bromfietspad is – verplicht om op de rijbaan te rijden. SWOV heeft bestudeerd wat van deze wetswijzigingen de gevolgen zijn. Andere opvallende zaken: er zijn uitingen van irritatie van overige verkeersdeelnemers en ondanks steun voor de helmplicht blijft een veilige inpassing van de speed-pedelec in het Nederlandse wegverkeer een uitdaging.

Bron: rij-instructie.nl

Rijinstructeur worden?

Wil jij weten hoe? Boek een gratis adviesgesprek!