De agenda’s van de 65 rijschoolhouders in West-Friesland staan vol. Een rondje langs de velden leert dat het gros van de rijscholen een stijging van tien tot twintig procent in het aantal aanmeldingen van nieuwe leerlingen heeft gescoord. ,,Ik heb over een maand pas plek voor degene die zich nu aanmeldt.”
Rijschoolhouder Rob Geels: „Mensen kopen weer complete lespakketten. Het vertrouwen in hun financiële situatie is terug.”
Rob Geels uit Opperdoes is het voorbeeld van een rijschoolhouder met zo’n volle agenda. De ondernemer zegt dat de stijging van de vraag naar zijn product langzaam maar zeker tot stand is gekomen. ,,Sinds de economische crisis voorbij is, zie je dat het betaalgedrag van klanten weer verandert”, begint Geels. ,,In de wat mindere tijden werd er vaker gekozen voor de goedkopere aanbieders. Het UWV vergoedde destijds ook nog de opleiding voor nieuwe rij-instructeurs, waardoor er veel nieuwkomers op de markt kwamen die goedkopere lessen gaven dan ik. Denk aan twintig euro, terwijl mijn prijs op 47 euro per uur ligt.”
,,Nee, ik heb nooit met de gedachte gespeeld om te gaan zakken met mijn prijs”, vervolgt de instructeur, die drie auto’s met zijn naam erop heeft rondrijden. ,,Dan kun je namelijk nooit meer terug. Gelukkig komt mij dat nu weer ten goede en zijn de gaten in mijn agenda verdwenen. Qua aanmeldingen zie ik een stijging van zo’n tien procent. Mensen kopen nu ook weer complete lespakketten, wat aangeeft dat het vertrouwen in hun financiële situatie terug is. Hoewel dit soort op maat afgestemde pakketten omgerekend goedkoper zijn dan een losse les, werden die enkele uurtjes voorheen toch echt het meest afgenomen.”
Herstel economie brengt grote vraag naar autorijlessen in West-Friesland met zich mee.
Millenniumbaby
Naast het herstel van de economie voert Dorothé Reus van verkeersschool Anton Reus uit Wervershoof ook het hoge geboortecijfer van het jaar 2000 op als oorzaak van de stijgende lijn. ,,Wij houden het geboorteregister nauwlettend in de gaten en omdat je vanaf 16,5 jaar mag beginnen met rijden, zagen we dit al aankomen. Blijkbaar wilden ontzettend veel mensen een millenniumbaby en daar plukken wij nu de vruchten van. Januari is normaal gesproken een rustige maand, maar we hebben het momenteel schreeuwend druk. Wij rijden met vier auto’s en die zitten allemaal vol. Ik denk dat er momenteel zo’n tachtig leerlingen bij ons lessen. Als je ook kijkt naar het aantal examenaanvragen in 2016, dan denk ik dat wij in de buurt komen van een stijging van twintig procent ten opzichte van 2015.”
Het aantal aanvragen voor examens dat eind 2016 bij het CBR in Hoorn binnenkwam, was dan ook bijzonder groot. Het examencentrum streeft ernaar dat een eerste praktijkexamen voor de personenauto binnen zeven weken kan worden gereserveerd, maar cijfers van het CBR laten zien dat dit doel niet altijd werd behaald. Zo stond er eind oktober een wachttijd van tien weken, was het in november met zeven weken binnen de perken maar schommelde december telkens tussen acht en negen weken. De organisatie in kwestie zegt dat het groeiende aantal aanvragen voor andere rijbewijzen hier ook een oorzaak van is. Er is zelfs een landelijk tekort aan examinatoren ontstaan en om de groeiende stapel werk het hoofd te bieden, heeft het CBR momenteel meer vacatures voor meer regio’s op haar website staan.
Als het om herexamens gaat, wil het CBR kandidaten binnen vijf weken een nieuwe kans kunnen geven. In Hoorn lukt dit doorgaans wel.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article28972741.ece/Rij-instructeurs-schreeuwend-druk-in-West-Friesland_?lref=R3