Rotte appels moeten geweerd worden uit de rijschoolbranche

Deel via

Vorige week donderdag heeft de commissie van Infrastructuur en Milieu overleg gehad over de rijschoolbranche. Tijdens een besloten overleg, op initiatief van Barbara Visser (VVD) en Duco Hoogland (PvdA) zijn alle zaken rondom het CBR, de nieuwe WRM en de problematiek binnen de rijschoolbranche besproken.

Barbara Visser, lid van de Tweede Kamer voor de VVD, is nauw betrokken bij de rijschoolbranche. Begin dit jaar heeft zij een motie ingediend in de Tweede Kamer en een tweede ronde vragen aan minister Schultz gesteld. Samen met Duco Hoogland, lid van de Tweede Kamer voor de PvdA, heeft zij de vaste commissie van Infrastructuur en Milieu bij elkaar geroepen vorige week.

Inzicht krijgen in de problematiek

De Kamerleden willen inzicht krijgen in de problematiek binnen de rijschoolbranche. Ook ter voorbereiding van het politieke debat die binnenkort wordt gehouden. Tijdens het besloten overleg hebben ze meer achtergrondinformatie gekregen over de bevoegdheid van alle partijen binnen de branche, zoals het CBR en IBKI. “Het was vooral informatief en verhelderend. Ik wil helder krijgen wat de taken en verantwoordelijkheden zijn van alle partijen en wat wij van ze kunnen verwachten”, laat Barbara Visser weten. Onderwerpen zoals de nieuwe WRM en theorie-fraude zijn ook uitgebreid besproken.

“Rotte appels eruit”

Als het aan Barbara Visser ligt moeten alle ‘rotte appels’ geweerd worden en de kwaliteit van de rijschoolbranche moet omhoog. “De ‘rotte appels’ moeten gestraft worden en mensen met een hart voor de branche moeten worden beloond. Om dat te kunnen realiseren moeten wij inzicht krijgen in de problematiek en met een passende oplossing komen”, zegt Barbara Visser.

De consument is een belangrijk uitgangspunt. “Ik wil dat consumenten objectief rijscholen kunnen vergelijken op basis van kwaliteit. De Rijscholenkiezer heeft al enkele stappen gezet, maar ik ben nog niet onder de indruk.” Daarnaast vraagt Barbara Visser zich af waarom de overheid initiatieven zoals de Rijscholenkiezer moet subsidiëren. “Als overheid steken we ook geen geld in vergelijkingssites zoals Iens. Waarom wordt de Rijscholenkiezer dan wel gesubsidieerd?” Al deze vragen zijn al aan de minister voorgelegd en de Tweede Kamer is in afwachting van het antwoord.

Werkbezoeken

Ter voorbereiding op het politieke debat is Barbara Visser vooral bezig met opheldering vragen en informatie inwinnen. “Daarom ga ik mij de komende tijd vooral bezig houden met werkbezoeken”, zegt Visser. Ze krijgt voldoende informatie van overige partijen, maar ze is ook benieuwd naar de mensen uit de praktijk. Welke rijscholen zij gaat bezoeken is nog niet duidelijk.

Rijinstructeur worden?

Wil jij weten hoe? Boek een gratis adviesgesprek!