Slagingspercentages op de IBKI-website: Let op de fouten en verkeerde publicaties door opleiders

Deel via

De WRM-resultaten op de IBKI-website (https://ibki.nl/wrm/resultaten-v2) geven consumenten en opleidingscentra inzicht in hun slagingspercentages. Echter, zoals aangegeven door de Landelijke Beroepsvereniging van Instructeurs (LBVI), zijn er momenteel problemen met de manier waarop deze cijfers worden gepresenteerd. Consumenten en opleiders moeten alert zijn op de mogelijke fouten die hieruit voortkomen, vooral nu de pagina bovenaan klein aangeeft dat deze “onder constructie” is.

Wat is het probleem?

1. Pagina onder constructie: De pagina met WRM-resultaten is duidelijk gemarkeerd als “onder constructie”, wat betekent dat de gegevens op dit moment onvolledig of onjuist kunnen zijn. Dit roept vragen op over de betrouwbaarheid van de cijfers die momenteel worden getoond.

2.Verkeerde gegevens en verwarring bij opleiders: Verschillende rijopleiders nemen de gepubliceerde slagingspercentages over van de IBKI-website zonder ze zorgvuldig te controleren. Dit leidt tot de verspreiding van verkeerde of misleidende informatie op hun eigen platforms, wat voor verwarring kan zorgen bij potentiële leerlingen die een rijschool zoeken.

3.Onvolledige presentatie van slagingspercentages: Zoals de LBVI aangeeft, worden de slagingspercentages van eerste examens en herexamens vaak niet apart vermeld. Dit maakt het lastig om een goed oordeel te vellen over de prestaties van een rijschool. Daarnaast is er sprake van duplicatie van cijfers voor rijopleiders met meerdere vestigingen, wat tot nog meer verwarring leidt.

Oplossingen en aanbevelingen

De LBVI heeft voorstellen gedaan om de presentatie van slagingspercentages op de IBKI-website te verbeteren en de transparantie voor consumenten te vergroten:

Aantallen toegankelijk via een klikbare optie: De aantallen opgekomen kandidaten, geslaagden en gezakten moeten beschikbaar blijven, maar niet meteen zichtbaar zijn. Dit houdt de pagina overzichtelijker, terwijl de informatie nog steeds toegankelijk is via een hover-over of klikbare optie.

Separate weergave van eerste examens en herexamens: Door slagingspercentages voor eerste examens en herexamens apart te tonen, krijgen bezoekers een beter inzicht in de prestaties van een opleider, wat leidt tot een eerlijkere vergelijking.

Voorkom duplicatie per vestiging: De resultaten van opleiders moeten per bedrijf worden weergegeven, in plaats van per vestiging, om dubbelingen en verwarring te voorkomen.

Eerlijke rangschikking op basis van prestaties: In plaats van een alfabetische rangschikking, moet er een eerlijke vergelijking worden gemaakt op basis van gewogen slagingspercentages of andere relevante maatstaven. Dit zou consumenten helpen bij het kiezen van een opleider op basis van objectieve criteria.

Wat betekent dit voor de consument?

Als je op zoek bent naar een opleidingsinstituut, is het van groot belang om rekening te houden met het feit dat de slagingspercentages die momenteel op de IBKI-website staan, mogelijk onvolledig of onjuist zijn. De pagina met WRM-resultaten is immers “onder constructie”, en dit kan ertoe leiden dat gegevens tijdelijk niet correct worden weergegeven.

Daarnaast moeten consumenten waakzaam zijn voor opleiders die deze foutieve cijfers zonder controle publiceren op hun eigen websites of sociale media. Neem de tijd om contact op te nemen met de opleider en vraag specifiek naar hun slagingspercentages voor zowel eerste examens als herexamens. Dit helpt je een betere, geïnformeerde beslissing te maken.

Toekomstige verbeteringen

De LBVI en IBKI werken samen om ervoor te zorgen dat de weergave van slagingspercentages eerlijker, transparanter en consistenter wordt. Totdat de verbeteringen zijn doorgevoerd, is het belangrijk dat consumenten zich bewust zijn van de huidige beperkingen en de informatie kritisch bekijken.

Rijinstructeur worden?

Wil jij weten hoe? Boek een gratis adviesgesprek!