In het Nederlands wegennet zitten veel hiaten met als gevolg dat een maximum aantal van 500 verkeersdoden en 10.600 ernstig gewonden vanaf 2020 verder weg is dan ooit. Onder andere blijkt dat spitsstroken rechts een veel hoger ongevalsrisico hebben dan reguliere trajecten met een vluchtstrook.
Dit heeft Peter van der Knaap, directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) onlangs gezegd tijdens een bijeenkomst van de ANWB. Van der Knaap maakt zich grote zorgen. “Van der Knaap maakt zich serieus zorgen. “De stijging in ons land van het aantal verkeersdoden afgelopen jaar was met 9 procent de hoogste van Europa en komt na een jaar waarin er geen daling was. En hij is groter dan op basis van de meerjarige trend als een eventueel uitzonderlijk slecht jaar kon worden verwacht. De stijging is dus significant, dat wil zeggen: de kans dat het een toevallige uitschieter is, is heel erg klein.”
Wat hem betreft moeten verbeteringen vooral worden gevonden in de inrichting van het Nederlands wegennet. Hij somt een aantal problemen op: “Doordat we gekozen hebben voor een ‘sobere inrichting’ van 30km gebieden zijn veel van die gebieden niet goed ingericht en ligt de snelheid systematisch veel te hoog. Op 45 procent van onze 50km straten is geen apart fietspad. Dat betekent dus dat schoolkinderen en mensen met kinderen in bakfietsen de rijbaan moeten delen met auto’s, vrachtauto’s en bussen die 50 mogen rijden. En dat is inherent onveilig. Veel provinciale wegen scoren niet optimaal als het om bescherming gaat. En onderzoek laat zien dat spitsstrooktrajecten rechts (met 2+1 rijstroken) in zowel rustige als drukke verkeerssituaties een significant hoger ongevalsrisico hebben dan reguliere trajecten met een vluchtstrook. Mijn punt: in tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn onze straten en wegen dus niet klaar.”
https://www.rij-instructie.nl/nieuws/actueel/23136/-spitsstroken-zijn-gevaarlijker-dan-wegen-met-een-vluchtstrook-