Als rijinstructeur in Nederland is de WRM (Wet Rijonderricht Motorrijtuigen) praktijkbegeleiding een essentieel onderdeel van het behouden van je bevoegdheidspas. De praktijkbeoordeling is niet alleen een vereiste, maar ook een kans om je bekwaamheid en expertise als rijinstructeur te tonen. In dit artikel bieden we een diepgaande gids voor je voorbereiding, gebaseerd op de methodieken van Jongepier Opleidingen, en leggen we uit waarom het vermijden van veelvoorkomende lesonderwerpen zoals ‘Bocht achteruit’ of ‘Keren door middel van steken’ tijdens je praktijkbegeleiding slim kan zijn.
Wat is de WRM praktijkbegeleiding?
De WRM-praktijkbegeleiding is een beoordeling waarbij een examinator van het IBKI (of het CBR voor RIS-instructeurs) in je lesauto plaatsneemt om je vaardigheden te beoordelen aan de hand van 34 specifieke beoordelingsaspecten. Deze aspecten zijn onderverdeeld in drie hoofdcategorieën:
- Instructie geven: Hoe effectief kun je lesstof overbrengen?
- Coachen: Kun je leerlingen begeleiden in hun leerproces en hun vorderingen beoordelen?
- Algemene vaardigheden: Denk aan tijdsmanagement, het gebruik van een lesplan en het waarborgen van verkeersveiligheid.
Om te slagen voor deze praktijkbegeleiding, moet je minimaal 71 van de 102 te behalen punten scoren. Daarnaast is het essentieel dat je de praktijkles geeft aan een echte rijbewijsleerling, en dat de duur van de les minimaal 50 minuten en maximaal 80 minuten bedraagt.
Stappen voor een grondige voorbereiding
Een goede voorbereiding is cruciaal om met vertrouwen en succes je praktijkbegeleiding te voltooien. Hier zijn enkele stappen die je kunt volgen om je kans op slagen te maximaliseren:
- Creëer een gestructureerd lesplan
Een gedegen lesplan is de ruggengraat van een succesvolle praktijkles. Het helpt je om je tijd effectief te managen en ervoor te zorgen dat je alle belangrijke onderdelen behandelt. Begin met een lesplanschema, waarin je de belangrijkste lesonderdelen noteert, en werk dit schema vervolgens uit tot een volledig lesplan.
Waarom is dit belangrijk?
Het lesplanschema zorgt ervoor dat je les gestructureerd verloopt, waardoor je optimaal gebruik maakt van de beschikbare tijd en voorkomt dat je belangrijke elementen vergeet. Het biedt ook de mogelijkheid om je tijd evenredig te verdelen over de introductie, kern en afsluiting van de les.
- Ken de hoofdonderdelen van de rijopleiding en werk met de instructievorderingenkaart (IVK)
Een goed begrip van de hoofdonderdelen van de rijopleiding is essentieel. Dit geldt zowel voor de traditionele rijopleiding als voor het RIS-systeem (Rijopleiding in Stappen). In beide systemen is het gebruik van de IVK (Instructievorderingenkaart) cruciaal om de voortgang van de leerling vast te leggen en de lesinhoud af te stemmen op hun huidige niveau.
Hier zijn de vijf hoofdonderdelen zoals die doorgaans in beide systemen worden gebruikt:
- Bediening en beheersing van het voertuig:
– Dit omvat basisvaardigheden zoals wegrijden, stoppen, sturen en schakelen.
- Eenvoudige verkeerssituaties:**
– De eerste stappen in verkeersdeelname, zoals het naderen van kruispunten en het toepassen van voorrangsregels.
- Bijzondere verrichtingen:
– Specifieke manoeuvres zoals parkeren, keren en achteruitrijden.
- Complexe verkeerssituaties:
– Het navigeren in druk verkeer, rijden op snelwegen en omgaan met complexe rotondes.
- Veiligheid en verantwoorde verkeersdeelname:
– Het integreren van verkeersinzicht, anticiperen op het gedrag van anderen, en het waarborgen van de verkeersveiligheid in diverse omstandigheden.
Waarom is dit belangrijk?
De IVK biedt zowel jou als de examinator inzicht in de voortgang van de leerling en helpt je om de lesinhoud af te stemmen op het huidige niveau van de leerling. Een goed bijgehouden IVK toont aan dat je gestructureerd werkt en dat je in staat bent om de lesinhoud aan te passen aan de behoeften van de leerling.
- Bereid meerdere routes en oefenlocaties voor.
Flexibiliteit is essentieel tijdens de praktijkbegeleiding. Zorg ervoor dat je meerdere routes en oefenlocaties hebt voorbereid, zodat je kunt inspelen op de verkeersomstandigheden en het niveau van de leerling. Denk hierbij ook aan alternatieve routes voor het geval dat de geplande route niet beschikbaar is.
Waarom is dit belangrijk?
Door voorbereid te zijn op verschillende scenario’s, kun je de leerling een verscheidenheid aan oefeningen laten uitvoeren en de moeilijkheidsgraad geleidelijk opvoeren. Dit laat zien dat je in staat bent om dynamisch en adaptief les te geven, wat essentieel is voor een succesvolle beoordeling.
- Vertrouwd zijn met het beoordelingsprotocol.
De 34 beoordelingsaspecten in het protocol zijn onderverdeeld in verschillende fasen, van introductie en uitleg tot het aanbieden van oefensituaties en feedback. Het is belangrijk om te weten welke vaardigheden en gedragingen van jou als instructeur worden verwacht in elk van deze fasen.
Waarom is dit belangrijk?
Het kennen van het beoordelingsprotocol helpt je om bewust te focussen op de aspecten die door de examinator worden beoordeeld. Hierdoor kun je gericht werken aan het verbeteren van specifieke vaardigheden en zorg je ervoor dat je niets over het hoofd ziet tijdens de les.
Waarom je moet afwijken van de veelvoorkomende lesonderwerpen
Veel instructeurs kiezen tijdens hun praktijkbegeleiding voor veelvoorkomende lesonderwerpen zoals ‘Bocht achteruit’ of ‘Keren door middel van steken’. Hoewel deze onderwerpen belangrijk zijn, zijn er sterke redenen om voor je praktijkbeoordeling een ander onderwerp te kiezen.
- Je onderscheiden van de massa.
De meeste examinatoren hebben al talloze keren lessen over ‘Bocht achteruit’ of ‘Keren door middel van steken’ beoordeeld. Dit maakt het lastig om jezelf te onderscheiden als je voor deze onderwerpen kiest. Door te kiezen voor een minder gebruikelijk onderwerp, kun je laten zien dat je veelzijdig bent en dat je ook complexere verkeerssituaties effectief kunt onderwijzen.
Educatieve tip: Kies een onderwerp dat aansluit bij de specifieke behoefte van de leerling, bijvoorbeeld het invoegen op een drukke snelweg of het navigeren door complexe verkeersknooppunten. Dit toont je vermogen om maatwerk te leveren in je lesgeven.
- Meer mogelijkheden voor dynamische instructie.
De ‘Bocht achteruit’ en ‘Keren door middel van steken’ zijn specifieke manoeuvres die vaak in rustige omgevingen worden geoefend. Deze situaties bieden beperkte mogelijkheden om je vaardigheden in coaching en interactief lesgeven te tonen. Door een dynamischer onderwerp te kiezen, zoals stadsrijden of complexe rotondes, kun je laten zien dat je in staat bent om de leerling te begeleiden in uitdagende en wisselende verkeersomstandigheden.
Educatieve tip: Focus op lessen die vereisen dat de leerling meerdere vaardigheden tegelijkertijd toepast, zoals voertuigbeheersing, verkeersinzicht en beslissingsvaardigheden. Dit geeft de examinator een vollediger beeld van jouw instructiecapaciteiten.
- Bijdragen aan de verhoging van de rijopleidingkwaliteit.
De WRM-wetgeving heeft als doel om de kwaliteit van de rijopleiding te verbeteren. Door te kiezen voor een minder voor de hand liggend, maar wel cruciaal rijtaakonderdeel, draag je bij aan een bredere ontwikkeling van je leerling. Dit laat zien dat je als instructeur niet alleen de basis beheerst, maar ook complexere vaardigheden kunt overbrengen.
Educatieve tip: Overweeg om onderwerpen zoals verkeersinzicht in drukke situaties, rijden op hoge snelheid, of anticiperen op het gedrag van andere weggebruikers te behandelen. Dit toont aan dat je een instructeur bent die verder gaat dan alleen de basisvaardigheden.
Conclusie
De WRM-praktijkbegeleiding is een cruciaal moment in de loopbaan van elke rijinstructeur. Met een gedegen voorbereiding, een weloverwogen keuze van lesonderwerp en een focus op het tonen van je volledige scala aan vaardigheden, vergroot je je kansen op succes aanzienlijk. Kies bewust, bereid je grondig voor, en laat zien dat je een veelzijdige en competente instructeur bent.
Heb je meer vragen of behoefte aan persoonlijke ondersteuning? Neem dan contact op met Jongepier Opleidingen. Ons team staat klaar om je te helpen en je voor te bereiden op een succesvolle praktijkbegeleiding.