Het Europees Parlement heeft recent een nieuwe rijbewijsrichtlijn aangenomen, die aanzienlijke wijzigingen in de bestaande regelgeving introduceert. Onder deze wijzigingen valt de toestemming voor personen vanaf 17 jaar om onder begeleiding een vrachtauto te besturen, evenals de mogelijkheid voor houders van een B-rijbewijs om elektrische bestelauto’s tot 4,2 ton te besturen.

De herziening van de richtlijn is gericht op het verbeteren van de rijvaardigheid en het bewustzijn van bestuurders met betrekking tot de risico’s op de weg, vooral voor kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers.

De Europarlementariërs streven ernaar de rijexamens uit te breiden met modules over rijden in winterse omstandigheden, veilig mobiel telefoongebruik, dode hoek bewustzijn, assistentiesystemen voor het rijden, en de veilige manier om autodeuren te openen.

De beslissing van Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat om de regeling, die het mogelijk maakt zwaardere elektrische bestelauto’s met een B-rijbewijs te besturen, af te schaffen, heeft voor verwarring gezorgd. Het Europees Parlement staat echter achter het idee dat het besturen van elektrische bestelbussen tot 4,25 ton met een B-rijbewijs mogelijk moet blijven.

Wat betreft de geldigheidsduur en gezondheidscontroles van rijbewijzen, bepleiten EP-leden dat rijbewijzen voor motorfietsen en auto’s minstens 15 jaar geldig moeten zijn, terwijl die voor vrachtwagens en bussen een geldigheidsduur van vijf jaar moeten hebben, zonder de geldigheid voor ouderen te verminderen om discriminatie te voorkomen.

Beginnende bestuurders zouden een proeftijd van twee jaar moeten ondergaan met specifieke beperkingen, waaronder lagere alcohollimieten. Om het tekort aan professionele chauffeurs aan te pakken, wordt voorgesteld 18-jarigen toe te staan een rijbewijs voor vrachtwagens of bussen te halen, terwijl 17-jarigen in aanmerking komen voor een rijbewijs voor auto’s of vrachtwagens onder begeleiding.

EP-leden ondersteunen ook de invoering van een digitaal rijbewijs, dat even geldig is als het fysieke rijbewijs en beschikbaar zou zijn op mobiele telefoons.

De herziene regels zijn aangenomen met 339 stemmen voor, 240 tegen en 37 onthoudingen, wat de eerste lezing van het Parlement markeert. De voorgestelde wijzigingen zullen worden doorgestuurd naar het nieuw gekozen parlement in juni 2024 voor verdere overweging en mogelijke implementatie in nationale wetgeving.

Bron: Europees Parlement

Rijinstructeur worden?

Wil jij weten hoe? Boek een gratis adviesgesprek!