CBR-rijgeschiktheidsonderzoeken fors meer door alcohol en drugs: wat betekent dit voor jou als rijinstructeur?
In de eerste helft van 2025 heeft het CBR fors meer onderzoeken naar de rijgeschiktheid van bestuurders uitgevoerd dan in dezelfde periode een jaar eerder. Vooral gevallen waarbij alcohol en drugs in het verkeer een rol spelen, zijn opvallend toegenomen. Dit is zorgwekkend, want het CBR rijgeschiktheidsonderzoek – het onderzoek dat bepaalt of iemand zijn rijbewijs mag houden – wordt alleen opgelegd in serieuze situaties. Wat betekenen deze cijfers, en wat kun jij als rijinstructeur hiermee doen? In dit artikel duiken we in de statistieken, analyseren we de oorzaken van de stijging en bekijken we de implicaties voor de rijschoolbranche. Tot slot geven wij je praktische tips om in jouw dagelijkse lespraktijk mee om te gaan.
Analyse: forse stijging in onderzoeken rijgeschiktheid
Uit de halfjaarcijfers van het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) blijkt dat het totale aantal onderzoeken naar de rijgeschiktheid in het eerste halfjaar van 2025 met 23,3% is gestegen ten opzichte van de eerste helft van 2024. Dit houdt in dat aanzienlijk meer bestuurders zich moesten onderwerpen aan een zogeheten “onderzoek rijbewijs” – een intensief traject waarbij wordt beoordeeld of zij nog veilig aan het verkeer kunnen deelnemen. Hieronder staan de belangrijkste cijfers op een rij:
- Onderzoek alcohol: 1.109 gevallen eerste halfjaar 2025 (+18,5%)
- Onderzoek drugs: 264 gevallen eerste halfjaar 2025 (+67,9%)
- Onderzoek drugs en alcohol: 21 gevallen eerste halfjaar 2025 (+290%)
- Onderzoek medisch: 914 gevallen eerste halfjaar 2025 (-4,5%)
- Onderzoek rijvaardigheid: 477 eerste halfjaar 2025 (+46,8%)
- Onderzoeken totaal: 4.481 eerste halfjaar 2025 (+23,3%)
We zien dat vooral alcohol en drugs een grote bijdrage leveren aan deze stijging. Het merendeel van de rijgeschiktheidsonderzoeken houdt verband met alcoholgebruik in het verkeer. In de eerste helft van 2025 vond het CBR 1.109 keer aanleiding om iemands alcoholgebruik te laten onderzoeken – een stijging van 18,5%. Opvallend is ook de forse toename in het aantal onderzoeken naar drugsgebruik: 264 gevallen, wat neerkomt op bijna 68% meer dan het jaar ervoor. Het aantal gecombineerde gevallen (bestuurders onder invloed van zowel alcohol áls drugs) is relatief klein, maar kende een explosieve groei van bijna 300%.
Bij het CBR rijgeschiktheidsonderzoek 2025 worden bestuurders strenger gecontroleerd.
Aan de andere kant zien we dat het aantal medische onderzoeken licht is gedaald met zo’n 4,5%. Dit kan betekenen dat er iets minder vaak twijfels waren over de gezondheid van bestuurders, of dat eerdere achterstanden zijn weggewerkt. Ook het aantal rijvaardigheidsonderzoeken – waarbij bestuurders een nieuwe rijtest moeten afleggen, bijvoorbeeld na herhaalde verkeersovertredingen of op hoge leeftijd – nam sterk toe met bijna 47%.
Wat zegt ons dit? Ten eerste dat rijden onder invloed van alcohol en drugs onverminderd een groot probleem vormt op de weg. Ten tweede dat het CBR en de politie hier blijkbaar steeds vaker streng op moeten ingrijpen. Het totaal van 4.481 onderzoeken in zes maanden tijd betekent dat er iedere dag gemiddeld zo’n 25 bestuurders door het CBR aan de tand gevoeld worden over hun rijgeschiktheid. Dat is een flink aantal, en een duidelijk signaal dat er werk aan de winkel is voor iedereen die bij de verkeersveiligheid betrokken is.
Dit onderstreept de noodzaak van het CBR rijgeschiktheidsonderzoek 2025 voor de verkeersveiligheid.
Oorzaken van de toename
Welke factoren liggen ten grondslag aan deze zorgelijke stijging? Waarschijnlijk spelen meerdere oorzaken een rol:
- Intensievere handhaving: De politie controleert strenger op alcohol- en drugsgebruik in het verkeer. Zo worden er meer alcoholcontroles gehouden en worden speekseltests voor drugsgebruik vaker ingezet. Hoe meer er gecontroleerd wordt, des te meer overtreders tegen de lamp lopen – en vervolgens een CBR-onderzoek opgelegd krijgen.
- Meer middelengebruik onder bestuurders: Mogelijk is er ook een daadwerkelijke toename in het gebruik van alcohol en drugs onder automobilisten. Na de coronaperiode is het uitgaansleven weer op volle gang en helaas stappen nog te vaak mensen met een slok op of onder invloed van iets sterkers achter het stuur. De cijfers suggereren dat dit problematisch blijft.
- Bewustwording en meldingen: Het kan ook dat anderen – zoals artsen, familie of rijinstructeurs – sneller aan de bel trekken als zij vermoeden dat iemand niet rijgeschikt is. Bijvoorbeeld in het geval van oudere bestuurders of mensen met duidelijke gezondheidsproblemen kan een melding leiden tot een onderzoek. Daarnaast zijn zorgverleners en het CBR alerter op signalen van verslaving of misbruik, waardoor sneller wordt ingegrepen.
- Veranderingen in regelgeving: Tot slot kunnen wijzigingen in wet- en regelgeving invloed hebben. Als de drempelwaarden voor het opleggen van een CBR-onderzoek zijn verlaagd of als nieuwe categorieën bestuurders (bijvoorbeeld beginnende bestuurders bij lagere promillages) in aanmerking komen, kan dat het aantal onderzoeken doen stijgen.
Waarschijnlijk is er sprake van een combinatie van bovenstaande factoren. Wat in ieder geval duidelijk is: alcohol en drugs in het verkeer blijven een urgent probleem. De groei in drugsonderzoeken laat zien dat niet alleen alcohol, maar ook andere middelen steeds vaker een rol spelen achter het stuur.
De impact van het CBR rijgeschiktheidsonderzoek 2025 is voelbaar in de hele rijschoolsector.
Implicaties voor de rijschoolpraktijk
Als rijinstructeur sta je in de frontlinie van de verkeersveiligheid. Deze ontwikkelingen hebben dan ook directe gevolgen voor jouw werk en de manier waarop je je leerlingen opleidt. Enkele belangrijke implicaties en tips voor de rijschoolpraktijk:
Dit betekent dat rijinstructeurs rekening moeten houden met het CBR rijgeschiktheidsonderzoek 2025.
- Besteed aandacht aan voorlichting: Maak tijdens de theorielessen en praktijklessen duidelijk wat de gevaren zijn van rijden onder invloed. Benadruk dat zelfs een paar drankjes of een joint ernstige consequenties kunnen hebben – niet alleen voor de veiligheid maar ook voor het behoud van hun rijbewijs. Leg uit dat zo’n CBR-onderzoek naar de rijgeschiktheid zeer ingrijpend is (met medische keuringen, psychologische tests én hoge kosten) en dat ze dit allemaal makkelijk kunnen voorkomen door nuchter te blijven in het verkeer.
- Integreer realistische scenario’s: Bespreek echte voorbeelden of statistieken (zoals de hierboven genoemde cijfers) met je leerlingen. Laat zien dat het geen ver-van-je-bed-show is. “Stel, je wordt aangehouden en je blaast te veel – wat gebeurt er dan?” Door zulke scenario’s te bespreken, dringt de ernst van de situatie beter tot je leerling door.
- Wees een rolmodel: Jongeren kijken vaak op naar hun instructeur. Geef zelf het goede voorbeeld door altijd nuchter en alert achter het stuur te zitten tijdens de les. Vertel eventueel over jouw eigen regels, bijvoorbeeld dat je nooit drinkt als je nog moet rijden. Zo onderstreep je het belang van verantwoordelijk gedrag.
- Signaleer en grijp in: Merk je dat een leerling onder invloed op les verschijnt of opschept over alcohol- of drugsgebruik? Neem dit altijd serieus. Ga het gesprek aan en maak duidelijk dat je onder die omstandigheden geen les kunt geven. Dit is niet alleen voor hun eigen veiligheid, maar ook om te benadrukken dat verkeersveiligheid voorop staat in jouw rijschool.
- Blijf op de hoogte: Houd nieuwe ontwikkelingen rond verkeersveiligheid en rijgeschiktheid in de gaten via het nieuws, vakbladen of je branchevereniging. Als er bijvoorbeeld nieuwe campagnes of cursussen komen vanuit het CBR of de overheid (bijvoorbeeld tegen rijden onder invloed), kun jij die informatie direct doorgeven aan je leerlingen en toepassen in je lesprogramma.
Door bovenstaande punten toe te passen, vergroot je het bewustzijn bij je leerlingen. Uiteindelijk verlaat iedere nieuwe bestuurder jouw rijschool met niet alleen de technische vaardigheden om veilig te rijden, maar hopelijk ook met de juiste mentaliteit.
Aan de slag: samen werken aan verkeersveiligheid
De cijfers laten er geen twijfel over bestaan: alcohol- en drugsgebruik in het verkeer vormen een blijvende uitdaging, en het CBR grijpt hier steeds vaker hard op in via extra rijgeschiktheidsonderzoeken. Als rijinstructeur heb jij een cruciale rol in de verkeersveiligheid.
De toekomst van de verkeersveiligheid hangt samen met het CBR rijgeschiktheidsonderzoek 2025.
Verkeersveiligheid rijinstructeur is geen loze kreet, maar een duidelijke oproep tot actie.
Laat deze statistieken een wake-up call zijn. Ga vandaag nog aan de slag: verwerk het thema rijden onder invloed in je lesprogramma, bespreek het tijdens je eerstvolgende theorieles of deel deze bevindingen met collega’s. Ieder extra stukje bewustwording kan een leven redden – of een toekomstig CBR-onderzoek voorkomen.
Wil je nóg meer weten over hoe je dit onderwerp kunt aanpakken in jouw lessen? Neem dan contact op met je branchevereniging Bovag, LBKR, FAM of VRB of volg een gespecialiseerde bijscholing over alcohol, drugs en medicijnen in het verkeer. Blijf niet aan de zijlijn staan. Samen zorgen we voor veiligere wegen. Geef het goede voorbeeld en maak het verschil, iedere dag opnieuw!
Het CBR rijgeschiktheidsonderzoek 2025 moet een integraal onderdeel zijn van je lesmateriaal.