In de rijschoolbranche heerst een interessante discussie over tariefverhogingen. Een veelgehoord geluid, zoals de reactie van JH (“Bij € 90,- denk ik dat de wachttijden bij het CBR zullen verdwijnen als sneeuw voor de zon”), is dat hogere tarieven leerlingen zouden afschrikken. Het idee is dat als rijlessen duurder worden, minder mensen een rijbewijs willen halen, en dat dit automatisch zou leiden tot lege lesagenda’s bij het rijscholen.
Maar is dat daadwerkelijk zo? Laten we dit idee onder de loep nemen en kijken of het standhoudt.
Klopt het idee dat hogere tarieven tot minder leerlingen leiden?
Om deze vraag te beantwoorden, is het belangrijk om naar een aantal feiten en logische redeneringen te kijken:
1. Vraag naar rijbewijzen blijft sterk
Het rijbewijs is voor veel mensen nog steeds een essentiële vaardigheid. Het biedt vrijheid, kansen op werk en is vaak noodzakelijk in regio’s met minder openbaar vervoer. Het halen van een rijbewijs wordt niet snel als ‘optioneel’ gezien, zelfs niet als de kosten stijgen.
Realiteit: In andere sectoren zien we dat hogere prijzen vaak niet leiden tot minder vraag, zolang de dienst essentieel is. Mensen betalen bijvoorbeeld zonder aarzeling voor een kapper of tandarts, zelfs als de tarieven stijgen. Hetzelfde geldt voor rijlessen: ze zijn een investering in de toekomst.
2. Wachttijden bij het CBR hebben andere oorzaken
De huidige wachttijden bij het CBR worden voornamelijk veroorzaakt door structurele tekorten in examencapaciteit, zoals een tekort aan examinatoren. De vraag naar rijexamens is groot, en dat zal zo blijven, ongeacht of een rijles € 60,- of € 90,- per uur kost.
Realiteit: De prijs van rijlessen heeft nauwelijks invloed op de wachttijden bij het CBR. Zelfs als een kleine groep mensen besluit te wachten of minder lessen te nemen vanwege hogere tarieven, zal dit de structurele problemen bij het CBR niet oplossen.
3. Klanten zoeken niet alleen de goedkoopste optie
Veel rijschoolhouders denken dat leerlingen zullen afhaken bij hogere tarieven, maar in werkelijkheid kijken klanten verder dan alleen de prijs. Ze willen kwaliteit, betrouwbaarheid en een goede slagingskans.
Realiteit: Klanten zijn bereid te betalen voor een goede instructeur die hen efficiënt en veilig aan een rijbewijs helpt. Een hoger uurtarief schrikt leerlingen niet af, zolang de meerwaarde duidelijk wordt gecommuniceerd.
Wat gebeurt er écht als tarieven stijgen?
Stel dat rijscholen hun tarieven verhogen naar bijvoorbeeld € 90,- per uur. Wat kunnen we dan verwachten?
1. Betere verdiensten voor rijschoolhouders
Hogere tarieven zorgen ervoor dat rijschoolhouders een eerlijk inkomen verdienen. Dit helpt om de sector aantrekkelijker te maken voor nieuwe instromers en voorkomt dat instructeurs de branche verlaten door financiële druk.
2. Efficiëntere leerlingen
Een hogere prijs per les kan ervoor zorgen dat leerlingen bewuster omgaan met hun lessen en sneller toewerken naar het examen. Dit betekent niet dat leerlingen minder lessen nemen, maar dat ze met meer focus leren.
3. De vraag blijft bestaan
Rijlessen worden zelden uitgesteld vanwege de prijs. Voor veel jongeren en hun ouders is een rijbewijs een prioriteit. Als een rijschool transparant communiceert waarom een hoger tarief gerechtvaardigd is, blijven leerlingen komen.
Waarom blijft de CBR-agenda vol, zelfs bij hogere tarieven?
De wachttijden bij het CBR zijn een gevolg van structurele capaciteitsproblemen (ondanks ontkenning van de directie), niet van de prijs van rijlessen. Zelfs als tarieven stijgen, blijft de vraag naar examens onverminderd groot:
• Het rijbewijs blijft een basisbehoefte: Mensen zullen blijven investeren in een rijbewijs, net zoals ze blijven betalen voor noodzakelijke diensten.
• Het CBR kampt met eigen uitdagingen: Het tekort aan examinatoren en de toegenomen vraag zorgen voor wachttijden. Dit zijn factoren waar rijscholen geen directe invloed op hebben.
Waarom een eerlijk tarief wél werkt
In plaats van te vrezen voor lege les-agenda’s of afhakers, kunnen hogere tarieven juist helpen om de rijschoolbranche sterker te maken:
1. Een eerlijk inkomen voor instructeurs
Met een tarief van bijvoorbeeld € 90,- per uur kunnen rijschoolhouders hun kosten dekken, een fatsoenlijk loon verdienen en investeren in de toekomst van hun bedrijf.
2. Meer instroom van nieuwe instructeurs
Een hoger uurtarief maakt het vak aantrekkelijker, waardoor meer mensen ervoor kiezen om rijinstructeur te worden.
3. Betere kwaliteit van rijlessen
Met voldoende financiële ruimte kunnen rijscholen investeren in scholing, moderne voertuigen en innovatieve leermiddelen, wat de kwaliteit van rijlessen verhoogt.
Conclusie: Angst voor leegloop is niet gegrond
De gedachte dat hogere tarieven leiden tot lege rijschool-agenda’s of een afname van leerlingen is niet gebaseerd op de realiteit. De vraag naar rijbewijzen blijft sterk, ongeacht het tarief van een rijles. Wat leerlingen écht willen, is vertrouwen in de kwaliteit van de rijschool en een goede kans om te slagen.
Hogere tarieven zijn geen bedreiging, maar juist een kans om de branche te versterken. Als rijschoolhouders durven te investeren in zichzelf en hun waarde duidelijk communiceren, blijven klanten komen – ongeacht het uurtarief. Het is tijd om deze mythe te doorbreken en te kiezen voor een gezonde, toekomstbestendige rijschoolbranche.