Unieke en efficiënte leermethode​
Opleidingen op het hoogste niveau​
Een baangarantie van 99%​
Klanten vertellen score 9,5​

Jongepier matcht nieuwe rij-instructeurs met rijscholen: ‘Er heerst een gigantisch tekort’

Na de coronalockdown is er een groot tekort aan instructeurs ontstaan. Opleidingsinstituut Rijinstructeur by Jongepier speelt hierop in en helpt rijscholen aan nieuwe instructeurs. Zo bieden ze kandidaten een gratis intest aan, waarmee ze testen of en welke opleiding het beste bij ze past en helpen ze met het vinden van een stage- en werkplek. 

Er heerst een groot tekort aan rij-instructeurs. Dat geldt voor de auto, maar ook zeker voor de motor, vrachtauto en aanhangwagen. Daarnaast heeft de sector te maken met flinke vergrijzing. Een hoop vrachtwageninstructeurs gaan bijna met pensioen, volgens Siem Jongepier van opleidingsinstituut Rijinstructeur by Jongepier.

Tijdens het online-event van RijschoolPro in januari jl. waarschuwde hij al voor het grote instructeurstekort: “Voor corona was er al een licht tekort, maar dit werd tijdens de tweede lockdown nog erger. De theorie-examens gingen nog niet door en er waren al 800.000 examens opgeschoven. Nu het weer loopt, wil iedereen ineens lessen.” Volgens de opleider liep het de afgelopen maand al helemaal uit de klauwen. “Rijscholen hebben nu iemand nodig, maar er zijn helemaal geen instructeurs.”

Cursisten, gemeenten en UWV

Geraldine Bontekoe is werkzaam bij Rijinstructeur by Jongepier en houdt zich bezig met een belangrijke taak: het matchen van rij-instructeurs bij de juiste rijscholen, of met een chique titel: Recruitment en outplacement cursisten. Hoe dat proces verloopt? Moeizaam. “We werken samen met rijscholen, gemeenten en het UWV. Middels het zogeheten arbeidsmarkttoeleidingstraject van het UWV komen er mensen bij ons terecht. Dit werkt goed in sommige regio’s, maar dat ligt er maar net aan welke accountmanager er zit en wat voor scholingsbudget ze hebben.” Een regio die het volgens Bontekoe goed doet is Gelderland-Midden. “Daar kwamen afgelopen maand een stuk of acht kandidaten vandaan. Uiteindelijk blijft hier ongeveer de helft van over.”

Via de gemeenten en het UWV wordt een selectie gemaakt van kandidaten die in aanmerking komen voor de opleiding tot rij-instructeur. Vervolgens komen ze bij Jongepier terecht waar ze een gratis intest kunnen doen om te kijken of ze geschikt zijn. “Tijdens de intest worden de studievaardigheid en rijcapaciteiten getest. Ook krijgen ze een taaltest, omdat onze opleidingen in het Nederlands worden gegeven en ook de examens in het Nederlands zijn. Als ze de taal niet voldoende beheersen, kijken we of het haalbaar is om eerst een taalcursus doen”, legt Bontekoe uit.

Aan de hand van de intest kijkt Jongepier of de kandidaat geschikt is voor een opleiding en hoe ze die het beste kunnen volgen. “Iemand die heel makkelijk leert, kan beter een spoedcursus of onlinetraject volgen. Als het wat lastiger gaat, raden we klassikale les aan.

Aan het werk

Bontekoe heeft contact met rijscholen, kijkt welke instructeur bij hun past en helpt de cursist met het vinden van een stageplek. “We proberen ze wel te stimuleren om zelf rijscholen te vinden. Dat werkt beter en dan zie je meteen of ze gemotiveerd zijn.” Volgens Bontekoe blijven instructeurs in opleiding vaak twee jaar hangen bij het bedrijf waar ze stage lopen. “Het UWV stelt als voorwaarde dat instructeurs moeten worden aangenomen in loondienst, maar dat durven veel rijscholen niet aan. Die zijn vooral op zoek naar zzp’ers. Dat komt denk ik door de crisis, maar dat gaat hopelijk wel weer over.”

“Het voordeel van sommige franchiseondernemers is wel dat ze een ondersteunende rol bieden. De rij-instructeurs die daar als zzp’er komen te werken, kunnen vaak gebruikmaken van hun afspraken- en administratiesysteem. Wat het voor velen best lastig maakt, is dat ze ineens ondernemer worden. Daar komt een hoop bij kijken.” Desondanks staan veel cursisten er wel voor open om zzp’er te worden, vertelt Bontekoe.

Tekort

Vooral het vinden van rij-instructeurs is voor Bontekoe een knelpunt. “Er komen wel wat kandidaten via rijscholen, gemeenten en het UWV, maar niet genoeg om te voldoen aan de vraag. “Veel rijscholen hebben een tekort en zoeken manieren om aan instructeurs te komen.” De leeftijd van de cursisten verschilt tussen de 25 en 60 jaar. We krijgen best wat mensen die op Schiphol werkten of taxichauffeur waren. Maar ook vrachtwagenchauffeurs die wel kunnen rijden, maar fysiek het laden en lossen niet meer aan kunnen.”

Rijinstructeurs by Jongepier is dagelijks actief op zoek naar mensen die de opleiding willen gaan doen. “We zetten vacatures uit via onze vacaturebank, gemeenten en het UWV. Rijscholen kunnen gratis vacatures plaatsen op onze website.” Jaarlijks slagen er bij Jongepier zo’n tweehonderd cursisten voor de opleiding tot rij-instructeur.