Truckers nalatig met verplichte bijscholing

Deel via

Duizenden beroepschauffeurs dreigen hun vrachtwagen aan de kant te moeten zetten als ze voor 10 september geen verplichte bijscholing hebben gevolgd.

 Als ze over twee maanden toch achter het stuur kruipen zonder dat ze de zogenaamde Code 95 hebben gehaald, lopen ze het risico op een boete van 800 euro.

Verladersorganisatie EVO schat in dat veel bedrijven in ons land de boel nog niet op orde hebben. ,,Een recente rondgang onder handels- en productiebedrijven gaf aan dat 65% van de ondernemers chauffeurs in dienst hebben die nog moeten worden bijgeschoold. Dat varieert van één rijder tot bedrijven die nog tientallen chauffeurs moeten laten bijscholen”, zegt woordvoerder Raymond Mens.

Nascholing

Problemen

Het wordt een race tegen de klok. De tijd om de 35 uur (!) nascholing te volgen waarin chauffeurs hun vakbekwaamheid in theorie en praktijk moeten bijschaven, tikt weg. Daarom is er bij veel autorijscholen inmiddels ook bijna geen ruimte meer”, stelt Mens. ,,Het is voor bedrijven van belang om al hun chauffeurs snel bij te laten scholen. Vallen er één of meerdere chauffeurs uit, dan komen veel bedrijven in grote problemen met hun planning. Terwijl de bloemen of vleeswaren bijvoorbeeld wel op tijd in de winkel moeten liggen.”

Dat chauffeurs nu in de problemen komen, hebben ze grotendeels aan zichzelf te wijten. ,,Het is al jaren bekend dat deze datum er aan zat te komen. Maar veel rijders hebben het voor zich uitgeschoven en denken dat het niet zo’n vaart loopt en er toch niet gehandhaafd wordt. Maar dan rekenen ze buiten de waard”, waarschuwt Lianne Sleutjes van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). ,,Wij gaan streng controleren en kennen geen pardon.”

Om nalatige bedrijven en chauffeurs toch enigszins tegemoet te komen start EVO een zomerschool, waarin chauffeurs binnen een week alsnog aan het noodzakelijk certificaat kunnen komen. ,,,Maar niet alle chauffeurs zullen daar terecht kunnen, terwijl ik begrijp dat bij de autorijscholen ook weinig ruimte meer is. Dat betekent dat veel rijders noodgedwongen moeten stoppen en hun wagen aan de kant moeten zetten”, stelt Mens vast. ,,Daarmee zullen veel bedrijven in grote problemen qua planning als er een of meerdere rijders uitvallen.”

Het CBR certificeert de cursussen en zegt dat er de laatste weken een enorme run op is. ,,Tot en met mei hebben al 128.933 chauffeurs voldaan aan de verklaring van nascholing”, zegt Nathalie Dingeldein.

Rijinstructeur worden?

Wil jij weten hoe? Jongepier geeft je alle geheimen!