Steeds meer vraag naar professionalisering en goede rijinstructeurs | Jongepier Verkeersopleidingen

Steeds meer vraag naar professionalisering en goede rijinstructeurs

mei 19, 2017 Jongepier 11

De rijschoolbranche staat in volle bloei! Dit zien we landelijk terug in het aantal afgenomen examens en de drukte die sinds vorig jaar bij het CBR blijft aanhouden. Volgens Ruud Rutten, voorzitter van de FAM, krijgen rijscholen het steeds drukker. Het tekort aan goede rijinstructeurs wordt steeds beter zichtbaar. Dit geldt voor zowel autorijinstructeurs als instructeurs die motorrijles en vrachtautorijles moeten geven.

Ruud Rutten is van mening dat professionals kunnen rekenen op een mooie toekomst in de rijschoolwereld. Als voorzitter van een brancheorganisatie spreekt hij vele rijschoolondernemers. Hij krijgt diverse signalen over de toenemende drukte en het tekort aan goed opgeleid personeel.

 

Steeds meer werkgelegenheid

Volgens cijfers van het CBR blijft de groei in de rijschoolbranche doorzetten tot 2021. Daarna zou de markt zich weer moeten stabiliseren. “Tijdens de crisis is iedereen gestopt met investeren in nieuw personeel, maar zodra de crisis voorbij was merkten we snel dat er een tekort ontstond aan goed opgeleide rijinstructeurs. Het is logisch dat ondernemers in mindere tijden niet gaan investeren, maar op deze manier lopen we eigenlijk achter de feiten aan”- aldus Ruud Rutten.

 

Investeren in nieuw personeel

“Sinds dit jaar zijn we zelf gestart met het opleiden van nieuwe instructeurs. We moeten investeren in nieuw personeel en we hebben mensen nodig die beschikken over de juiste competenties. Daarom beginnen binnenkort twee vrachtautochauffeurs aan de opleiding tot rijinstructeur, vervolgens gaan ze direct bij ons aan de slag. Zij zullen voordat ze de opleiding afgerond hebben parttime bij ons werken. Op deze manier kunnen ze kennis maken met het vak en onze organisatie”, vertelt Rutten.

 

Drastische veranderingen in het vak

Rijinstructeurs die bij Rutten aan het werk gaan krijgen alle ruimte om kennis te maken met het geven van rijinstructie. Hij is van mening dat de verplichte stageperiode van 35 uur niet voldoende is om klaargestoomd te worden voor het vak. Daarnaast denkt hij dat het werk van een rijinstructeur de komende jaren drastisch gaat veranderen. Bestaande en nieuwe rijinstructeurs moeten daar rekening mee houden. Er zitten ontwikkelingen in de rijschoolbranche aan te komen en rijinstructeurs zouden zich steeds meer moeten blijven bekwamen om mee te kunnen met de professionalisering van de rijschoolbranche.

 

Hogere eisen aan rijinstructeurs

“Momenteel ligt er een grote vraag naar een betere opleiding voor rijinstructeurs. Instanties zoals het CBR, IBKI, en IenM (ministerie van Infrastructuur en Milieu) bevestigen dat. Het instapniveau moet omhoog en hiermee bedoel ik dat men moet beschikken over didactische vaardigheden en sociaalvaardig moet zijn om rijles te kunnen geven. De rijinstructeur van de toekomst krijgt te maken met de technische ontwikkelingen, zoals de (semi)zelfrijdende auto. Het gaat nog wel jaren duren, maar rijinstructeurs moeten daar wel rekening mee houden” – aldus Ruud Rutten.

 

Professionalisering van de branche

De FAM staat volledig achter de professionalisering van de rijschoolbranche. Door de nieuwe ontwikkelingen ziet de toekomst van een rijinstructeur er zonniger uit. Als het aan Rutten ligt zouden rijinstructeurs beter beloond moeten worden voor hun werk. “Het is een ondergewaardeerd beroep. Volledig onterecht” – aldus Ruud Rutten.

De FAM heeft inmiddels een toezegging gekregen van het IenM over de wetswijzigingen rondom de nieuwe WRM. Binnen twee jaar zouden de plannen om de branche te professionaliseren door de Tweede Kamer uitgevoerd moeten worden. “Een verplichte VOG (Verklaring Omtrent het Gedrag) en een pasfoto op de WRM-pas is voor mij niet voldoende”, zegt Rutten. De toezegging ziet hij graag zwart op wit terug om zeker te zijn dat het werk van de brancheorganisaties beloond gaat worden.

 

Bron: rijschoolvacatures.nl