Heel herkenbaar, maar toch schokkend: slechts 5 tot 10 procent van de fietsers steekt de hand uit bij het afslaan. Alleen als de situatie er echt om vraagt, bijvoorbeeld op een rotonde, dan wordt de hand uitgestoken. En sinds kort is helder dat je als automobilist bij een fietser in al die gevallen maar moet gokken wat hij gaat doen, want er is geen enkel ander signaal, hetzij in lichaamstaal hetzij in oogcontact, waaruit blijkt wat een fietser gaat doen. Dit is mogelijk van belang voor de ontwikkeling van de zelfrijdende auto.
Dit leert onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen, waarbij iets meer dan honderd personen via videobeelden zijn geconfronteerd met het gedrag van fietsers die voor hen reden. Op het moment dat de fietser zou kunnen afslaan, werd het beeld stil gezet en werd gevraagd wat de fietser zou kunnen gaan doen. Dat bleek amper te doen. Of het nou een jonge of oudere fietser was, het gedrag viel niet te voorspellen. Bij al die momenten dat de automobilist dacht de fietser door te hebben, ging het om hoofdbewegingen of om de snelheid van de fietser waaruit iets werd geconcludeerd. Die conclusie was vervolgens lang niet altijd juist.
Een belangrijke conclusie is dat dit onderzoek een gevolg kan hebben voor de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Google liet onlangs weten dat ze software hebben ontwikkeld voor de auto in het geval en fietser zijn hand uitsteekt. Maar als je helemaal niet kunt zien wat een fietser doet, dan heb je een ander probleem.