Gisteren vond het Tweede Kamerdebat over verkeersveiligheid plaats, maar voor veel partijen was het resultaat teleurstellend. Hoofditem tijdens dit debat was de fatbike. De minister gaf meerdere keren aan dat er geen ruimte was om een aparte categorie voor fatbikes te stellen, zoals verschillende partijen hadden gevraagd. Ook was het instellen van een leeftijdsgrens en/of een helmplicht voor elektrische fietsen niet
mogelijk, omdat dit zou inhouden dat dergelijke verplichtingen voor álle elektrische fietsen zouden gelden.
Daarnaast was er geen steun voor het instellen van regels over het gewicht en het motorvermogen van de fietsen. De minister wees erop dat hij dan herhaaldelijk aanpassingen zou moeten doorvoeren aan deze voorwaarden, omdat de fabrikanten dan net onder die gestelde grenzen voertuigen in de markt zouden zetten waardoor er geen daadwerkelijk effect zou zijn.
SGP: TTT en zelf toetsen
Stoffer van de SGP bracht een ander onderwerp naar voren, namelijk de doorlooptijden van rijexamens, ruilmogelijkheden, het afschaffen van de TTT en het idee van toetsen door de rijscholen. Dit “Brunen-idee” waarbij rijscholen hun kandidaten zelf zouden kunnen toetsen vond de minister prima, maar Madlener
bleef standvastig op zijn standpunt: zelf toetsen mag, maar er worden geen vrijstellingen verdiend. Het CBR blijft als exameninstituut verantwoordelijk voor de toetsingen inclusief vrijstelling van de bijzondere verrichtingen. De opmerking van Stoffer over een uitspraak van het CBR aan een rijschoolhouder
uit het Oosten, dat geen examinatoren meer gezocht werden, werd door de minister niet bevestigd. Hij gaf aan dat het CBR zich hun wervingsstrategie richt op de Randstad omdat in die regio lange doorlooptijden te zien zijn.
Puntenrijbewijs en nieuwe maatregelen
Er wordt nagedacht over de invoering van een puntenrijbewijs, een lijst met meer vergaande maatregelen wordt in mei naar de Kamer gestuurd. Hierin zou mogelijk ook een voorstel voor een beginnersrijbewijs kunnen worden meegenomen.
Plan Roemer: Strategische zet van de regering
In de verzamelbrief over de verkeersveiligheid was ook een passage opgenomen over de transitie van het rapport Roemer: van rijles naar rijonderwijs maar dat item is niet ter sprake gekomen, dus mogen de stakeholders incl. de rijschoolbranche vaststellen dat de genoemde voorstellen geaccordeerd zijn en verder uitgewerkt kunnen worden.
Samenvattend was het debat een gemiste kans voor de Kamer die krachtige en concrete stappen voor de verkeersveiligheid hadden willen zetten, maar omdat Minister Madlener bleef hangen op dingen die NIET konden was er voor de Kamerleden niet veel eer te behalen, die hadden met name willen horen welke creatieve oplossingen de minister nog uit de hoge hoed zou kunnen toveren.