Nieuwe rijbewijsregels: vooruitgang of risico?

Deel via

De EU is op weg om ingrijpende veranderingen door te voeren in de rijbewijsrichtlijn, maar niet alle voorstellen lijken in het belang van de verkeersveiligheid. Er wordt overwogen om de minimumleeftijd voor het besturen van vrachtwagens, bussen en bepaalde personenauto’s te verlagen. Dit roept serieuze vragen op over de gevolgen voor jonge bestuurders, passagiers en andere weggebruikers.

Jongere vrachtwagen- en buschauffeurs: een risicovolle ontwikkeling

Momenteel ligt de aanbevolen minimumleeftijd voor vrachtwagenchauffeurs op 21 jaar, maar in veel landen kunnen 18-jarigen met een aanvullende opleiding al de weg op. Nu wordt zelfs besproken om 17-jarigen onder begeleiding te laten rijden. Onderzoek uit landen als Finland, Duitsland en Polen wijst echter uit dat bestuurders onder de 21 een significant hoger ongevalsrisico hebben. Dit is geen verrassing: jongere bestuurders hebben minder rijervaring, nemen vaker risico’s en hun hersenen zijn nog in ontwikkeling. Ook voor buschauffeurs is een verlaging van de minimumleeftijd zorgwekkend. De EU-richtlijn stelt momenteel 24 jaar als minimum, maar er wordt gesproken over een verlaging naar 18 jaar. Zelfs met beperkingen op internationale ritten blijft het een risico. Het besturen van een bus of touringcar brengt immers niet alleen verantwoordelijkheid voor het voertuig met zich mee, maar ook voor grote aantallen passagiers.

Auto’s voor 16-jarigen? Een gevaarlijke keuze

Een ander voorstel is om jongeren vanaf 16 jaar een B1-rijbewijs te geven, waarmee ze auto’s tot 2500 kg mogen besturen, mits er een snelheidsbegrenzer op zit. In Zweden bestaat al een vergelijkbaar systeem met ‘A-tractors’ voor 15-jarigen, maar die voertuigen worden vaak opgevoerd en veroorzaken gevaarlijke verkeerssituaties. Inhalen van zulke langzaam rijdende voertuigen leidt regelmatig tot ongelukken. Het idee om dit systeem uit te breiden naar de hele EU is dan ook problematisch. Niet alleen voor de verkeersveiligheid, maar ook vanwege de handhaafbaarheid. Het manipuleren van snelheidsbegrenzers is technisch eenvoudig en moeilijk te controleren. Dit voorstel lijkt dan ook een stap in de verkeerde richting.

Alcohol en beginnende bestuurders: een gemiste kans?

Eén van de weinige positieve punten in de voorstellen is een algeheel alcoholverbod voor jonge en beginnende bestuurders. Dit zou een effectieve maatregel zijn om verkeersdoden onder deze groep te verminderen. Toch dreigt ook dit plan te sneuvelen door weerstand vanuit sommige lidstaten. Terwijl een eenvoudige en duidelijke regel op Europees niveau juist zou bijdragen aan bewustwording en naleving.

Wat nu?

De definitieve besluitvorming over de nieuwe rijbewijsregels wordt de komende maanden afgerond. Dit is hét moment voor beleidsmakers om prioriteit te geven aan verkeersveiligheid en onnodige risico’s te vermijden. Jongere bestuurders meer verantwoordelijkheid geven op de weg zonder harde waarborgen voor veiligheid is een gemiste kans.

Rijinstructeur worden?

Wil jij weten hoe? Boek een gratis adviesgesprek!